User Tag List

4 sonuçtan 1 ile 4 arası

Konu: Lastik Aşınma Tipleri Nelerdir

  1. #1
    Çöllü - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jul 2015
    Yaş
    40
    Şehir
    İstanbul/Balıkesir
    Mesaj
    518
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

    Lastik Aşınma Tipleri Nelerdir

    Aracınızın ayakkabıları lastiklerinizdir. Bu nedenle lastikler ayrı bir özen ve dikkat gerektirir. Gerekli dikkat gösterilmemesi durumunda çok zor durumlarda kalınması muhtemeldir.



    • Aşırı başınç nedeniyle aşınma

    Lastik havalarının fabrika verilerinden daha fazla şişirilmesi bu tip aşınmaya neden olur. Bunun sonucunda ise lastiğin taban kısmının ortası daha fazla aşınırken kenarları çok daha az aşınarak dengesiz bir aşınma meydana gelir. Lastiğin yere temas alanı da azaldığından dolayı yol tutuş azalır. Ayrıca aşırı basınç nedeniyle sertleşme meydana gelir ve konfor düşer.

    Yüksek basınç nedeniyle ortası aşınmış yan kısımları az aşınmış bir lastik



    • Düşük basınç nedeniyle aşınma

    Lastik havalarının fabrika verilerinden daha az şişirilmesi bu tip aşınmaya neden olur. Bunun sonucunda ise lastiğin taban kısmının kenarları daha fazla aşınırken orta kısmı çok daha az aşınarak dengesiz bir aşınma meydana gelir. Lastiğin yere temas alanı da azaldığından dolayı yol tutuş azalır. Ayrıca düşük basınç nedeniyle lastik daha fazla ısınır, buda lastiğin ömrünü kısaltır. Ayrıca yol tutuş da düşük basınç nedeniyle azalır.

    Düşük basınç nedeniyle her iki kenarı aşırı aşınmış orta kısmı az aşınmış bir lastik



    • Kamber (Camber) açılarının yanlış olması nedeniyle aşınma

    Aynı aks üzerinde bulunan lastiklerin üst kısımlarının birbirlerine yaklaşık olması durumuna negatif kamber (negative camber) denilir ve lastik tabanlarının iç kısımlarında aşırı aşınmaya neden olur. lastiklerin birbirine uzak olması durumuna ise pozitif kamber (positive camber) meydana gelir ve lastik tabanlarının dış kısımlarında aşırı aşınmaya neden olur.



    Pozitif kamber aşınması


    Negatif kamber aşınması


    Aşırı bir negatif kamber örneği


    • Toe açılarının yanlış olması nedeniyle aşınma

    Aynı aks üzerinde bulunan lastiklerin ön kısımlarının her ikisininde içe doğru birbirlerine dönük olması durumuna İç Toe (toe-in) denir. Bu durumda lastik tabanı dıştan içe doğru açılı bir şekilde düzensiz aşınır. Dış Toe (toe-out)durumunda ise aynı aks üzerindeki lastiklerin ön kısımları dışa doğru bakmaktadır ve lastik tabanları içten dışa doğru düzensiz aşınır.



    Toe out aşınması


    Toe in aşınması



    • Kaster açılarının yanlış olması nedeniyle aşınma

    Direksiyon ekseninin yatma yönü ve açısına denir. Eksen öne doğru yatık ise negatif kaster, arkaya doğru ise pozitif kaster meydana gelmektedir. Kaster açısı genelde pozitif seçilmektedir. Basit bir örnek vermek gerekirse bisiklet gidonu ön tekere göre pozitif açı yapacak seçilde yerleştirilmiştir. Kaster açısında negatif olması durumunda araç bir nevi sekerek gitmeye çalışır. Buda lastik tabanında aralıklı bir aşınmaya neden olur.




    • Balans bozukluğu ve bozuk amörtisörler nedeniyle lastik aşınması

    Genelde direksiyon titremesi ile anlaşılan balans bozukluğu sadece aracın sürüşünü etkilemez ayrıca lastiklerinde düzensiz aşınmasına neden olur. Amortisörlerin tam olarak yerine getirememesi ise konfor ve yol tutuş özelliklerini olmusuz etkiler. Yol tutuş özelliklerinin etkilenmesinin nedeni ise lastiklerin yola kesikli bir şekilde temas etmesidir. Her iki durumda da yol ile kesikli temas olması nedeniyle lastik tabanında sadece belli bölgelerin aşınmasına neden olur. Bu aşınma taban üzerinde bir sıra aşırı aşınma bir sıra da çok daha az aşınma şeklinde görülebilir.







    • Yanak hasarı

    Lastiğin en zayıf bölgesi olan yanakda meydana gelen bu aşınma türü genelde sert çukurlara düşüşlerde ve kaldırımlara sert çıkışlarda meydana gelir. Genelde yarım misket büyüklüğünde bazen de darbenin şiddetine bağlı olarak yarım pinpon topu büyüklüğüne kadar yanak üzerinde oluşabilir. Çok tehlikeli bir aşınma türüdür. Lastiğin hem iç hemde dış kısmında meydana gelebilir. Bu nedenle sert bir çukura düşülmesi durumunda mutlaka kontrol edilmelidir.Tamiri tavsiye edlimez ve lastiğin değiştirilmesi gereklidir.

    Pinpon topu büyüklüğünde bir yanak hasarı


    Çizgi şeklinde bir yanak hasarı


    Misket büyüklüğünde bir yanak hasarı

    kaynak

  2. #2
    bariskkk - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2013
    Yaş
    30
    Şehir
    istanbul
    Mesaj
    146
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Çok yararlı bilgiler sunmuşsun abi, çok teşekkürler.. araçlarımızda en çok dikkat edilmesi gereken parçalardan birisi lastik..
    VW

  3. #3
    levent - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jan 2006
    Yaş
    36
    Şehir
    İzmir
    Mesaj
    18.436
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    96 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    ilk fotodaki durum taban bozulması üzerine aşırı ısınma ile de gerçekleşiyor, bu yaz bizimkilerin başına geldi..

  4. #4
    Batum - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jul 2015
    Yaş
    41
    Şehir
    İstanbul/Başakşehir
    Mesaj
    492
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    4 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Patlamaya en yakın olanıda balon yapmış son resimlerdeki lastikler sanırım kötü bir durum değişilmeli.

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •