Aracınızın ayakkabıları lastiklerinizdir. Bu nedenle lastikler ayrı bir özen ve dikkat gerektirir. Gerekli dikkat gösterilmemesi durumunda çok zor durumlarda kalınması muhtemeldir.
- Aşırı başınç nedeniyle aşınma
Lastik havalarının fabrika verilerinden daha fazla şişirilmesi bu tip aşınmaya neden olur. Bunun sonucunda ise lastiğin taban kısmının ortası daha fazla aşınırken kenarları çok daha az aşınarak dengesiz bir aşınma meydana gelir. Lastiğin yere temas alanı da azaldığından dolayı yol tutuş azalır. Ayrıca aşırı basınç nedeniyle sertleşme meydana gelir ve konfor düşer.
Yüksek basınç nedeniyle ortası aşınmış yan kısımları az aşınmış bir lastik

- Düşük basınç nedeniyle aşınma
Lastik havalarının fabrika verilerinden daha az şişirilmesi bu tip aşınmaya neden olur. Bunun sonucunda ise lastiğin taban kısmının kenarları daha fazla aşınırken orta kısmı çok daha az aşınarak dengesiz bir aşınma meydana gelir. Lastiğin yere temas alanı da azaldığından dolayı yol tutuş azalır. Ayrıca düşük basınç nedeniyle lastik daha fazla ısınır, buda lastiğin ömrünü kısaltır. Ayrıca yol tutuş da düşük basınç nedeniyle azalır.
Düşük basınç nedeniyle her iki kenarı aşırı aşınmış orta kısmı az aşınmış bir lastik

- Kamber (Camber) açılarının yanlış olması nedeniyle aşınma
Aynı aks üzerinde bulunan lastiklerin üst kısımlarının birbirlerine yaklaşık olması durumuna negatif kamber (negative camber) denilir ve lastik tabanlarının iç kısımlarında aşırı aşınmaya neden olur. lastiklerin birbirine uzak olması durumuna ise pozitif kamber (positive camber) meydana gelir ve lastik tabanlarının dış kısımlarında aşırı aşınmaya neden olur.
Pozitif kamber aşınması
Negatif kamber aşınması
Aşırı bir negatif kamber örneği

- Toe açılarının yanlış olması nedeniyle aşınma
Aynı aks üzerinde bulunan lastiklerin ön kısımlarının her ikisininde içe doğru birbirlerine dönük olması durumuna İç Toe (toe-in) denir. Bu durumda lastik tabanı dıştan içe doğru açılı bir şekilde düzensiz aşınır. Dış Toe (toe-out)durumunda ise aynı aks üzerindeki lastiklerin ön kısımları dışa doğru bakmaktadır ve lastik tabanları içten dışa doğru düzensiz aşınır.
Toe out aşınması
Toe in aşınması

- Kaster açılarının yanlış olması nedeniyle aşınma
Direksiyon ekseninin yatma yönü ve açısına denir. Eksen öne doğru yatık ise negatif kaster, arkaya doğru ise pozitif kaster meydana gelmektedir. Kaster açısı genelde pozitif seçilmektedir. Basit bir örnek vermek gerekirse bisiklet gidonu ön tekere göre pozitif açı yapacak seçilde yerleştirilmiştir. Kaster açısında negatif olması durumunda araç bir nevi sekerek gitmeye çalışır. Buda lastik tabanında aralıklı bir aşınmaya neden olur.
- Balans bozukluğu ve bozuk amörtisörler nedeniyle lastik aşınması
Genelde direksiyon titremesi ile anlaşılan balans bozukluğu sadece aracın sürüşünü etkilemez ayrıca lastiklerinde düzensiz aşınmasına neden olur. Amortisörlerin tam olarak yerine getirememesi ise konfor ve yol tutuş özelliklerini olmusuz etkiler. Yol tutuş özelliklerinin etkilenmesinin nedeni ise lastiklerin yola kesikli bir şekilde temas etmesidir. Her iki durumda da yol ile kesikli temas olması nedeniyle lastik tabanında sadece belli bölgelerin aşınmasına neden olur. Bu aşınma taban üzerinde bir sıra aşırı aşınma bir sıra da çok daha az aşınma şeklinde görülebilir.
Lastiğin en zayıf bölgesi olan yanakda meydana gelen bu aşınma türü genelde sert çukurlara düşüşlerde ve kaldırımlara sert çıkışlarda meydana gelir. Genelde yarım misket büyüklüğünde bazen de darbenin şiddetine bağlı olarak yarım pinpon topu büyüklüğüne kadar yanak üzerinde oluşabilir. Çok tehlikeli bir aşınma türüdür. Lastiğin hem iç hemde dış kısmında meydana gelebilir. Bu nedenle sert bir çukura düşülmesi durumunda mutlaka kontrol edilmelidir.Tamiri tavsiye edlimez ve lastiğin değiştirilmesi gereklidir.
Pinpon topu büyüklüğünde bir yanak hasarı
Çizgi şeklinde bir yanak hasarı
Misket büyüklüğünde bir yanak hasarı

kaynak