herkese selamlar, saygılar değerli arkadaşlar. yaklaşık bir buçuk ay kadar önce renk, döşeme, motor ve donanım tercihlerime göre konfigüre ettiğim a3'ümü teslim aldım. aracı birkaç gün iyice sindirdikten sonra fotoğraflarıyla birlikte detaylı test yazısı hazırladım. son derece objektif yaklaşmaya çalıştığım bu yazıyı beğeneceğinizi umuyorum...
AUDI A3 SPORTBACK 1.4 TFSI 140 HP AMBIENTE S-TRONIC
Model Yılı: 2013
Dış Renk: Metalik Muson Grisi
İç Döşeme Rengi: Titan Grisi (Regatta cloth)
TEKNİK ÖZELLİKLER
Motor Hacmi: 1.395 cc
Silindir Sayısı: 4
Maksimum Güç: 140 hp (5.000 d/d)
Maksimum Tork: 250 nm (1.500 d/d)
Şanzıman: 7 ileri S-Tronic
Çekiş: Önden
Lastikler: 205/55 R16
Ağırlık: 1.310 kg
Yükleme Kapasitesi: 485 kg
Bagaj Hacmi: 365 lt
Depo Hacmi: 50 lt
Maksimum Hız: 213 km/h
0-100 km/h: 8.4 sn
Yakıt Tüketimi l/100 km: 4.1/4.7/5.9 lt
Yakıt Türü: Süper Kurşunsuz 95 Oktan
CO2 Emisyonu: 110 g/km
Egzoz Normu: EU6
tasarım/iç mekan
alman otomobillerinin en önemli özelliklerinden birisi geleneksel tasarımlarına bağlı kalmaları ve zamanla modaya uygun şekilde ufak rötuşlarla araçlarını yenilemektir. audi de aynı yolun yolcusu. a3 özellikle bir önceki kasasına göre pek değişime uğramamış sanki. golf'ün ilerleyişi gibi... bu bazılarına itici gelse de bazıları için bu çok iyi. bence de çok iyi, çünkü alman otomobilleri bir karakter ve kimlik sahibidir; bu yüzden kolay kolay simalarını abuk subuk şekillere sokmazlar.
bu a3 ile bir önceki a3 insana hiç değişmemiş gibi gelse de; ikisini yan yana getirdiğinizde aslında ne kadar çok detayın değiştiğini görürsünüz. farlar, stoplar, tamponlar vs... ancak göz önünde bulunmadan zihinsel olarak akıllara getirildiğinde psikolojik olarak hiç değişmemiş hissi uyandırıyor a3'ler. ben aracın tasarımını gayet şık buldum. fotoğraflarda gördüğünüz tavan raylarını avant'ları sevmemden ötürü istemiştim. aracı daha uzun ve olgun gösterdiğini düşünüyorum. tuhaf gelse de bazı arkadaşlarımıza ben tatlı buluyorum.
aracın iç mekanına geçersek ön kısım yeterli genişlikte. 1.83 boyundayım ve arkada başım tavana değmiyor ancak uzun boylular için arka kısma geçiş zor bu araçta. bagaj hacmi sınıf ortalamalarında. arka koltukların kolaylıkla yatırılabiliyor ve düz bir zemine ulaşılıyor olması da gayet iyi. kokpit gayet sade ve anlaşılır tasarlanmış. gözler orta konsolda en azından cep telefonunuzu koyabilecek bir yer aramıyor değil. geceleri iç mekan ve kokpit ışıklandırma ambiyansları çok hoş. bunun yanında müzik sistemi geçer not alıyor. bir de mmi sistemi bahsedildiği gibi çok da karmaşık değil. belki de a6 ya da a8'deki mmi'lar çok daha geniş bir sunuma sahip olduklarından onlara öyle ithamlarda bulunuluyordur. küllük portatif ama o kadar şık bir plastik ile metal kapağa sahip ki al; evde vitrine koy...
motor/şanzıman/performans
öncelikle şanzımana değinmek istiyorum. bilenleriniz vardır, s-tronic'ler otomobil tarihinin en sorunsuz otomatik ünitelerinden birisidir. vites geçişlerini dsg kadar hızlı işlemese de gayet seri ve sarsıntısız çalışıyor.
bu araç ülkemize distribütör tarafından sadece 122'lik tfsi ve 105'lik tdi olarak getiriliyor. diğer güç paketleri ise %90 siparişle gelmekte. aynen bu araçta olduğu gibi. 1.8 160'lık tfsi'nin vergi sebebiyle aşırı pahalı kaçması 1.4 140'lık tfsi'ya karar vermeme sebep oldu. bu aracın motoru gerçekten sessiz ve rafine hissettiriyor. aracın hızlanması fabrika verisinden daha iyiymiş gibi hissettirdi bana. ara hızlanmalar da aynı şekilde gayet seri. daha önce kullanmış olduğum 2.5'lik (196 hp) x-type, 2.2ik (170 hp) 5.20, 1.6'lık (156 hp) ds5 ve 2.0’lık (163 hp) e200 kompressor’den çok daha hızlı bir araç bu a3. yüksek hızları hissettirmemesi konfor hanesine artı yazılıyor ama bu durum biraz da tehlikeli aslında. zira insanın çok hızlı giderken çok yavaş gidiyormuş gibi hissetmesi çok iyi bir şey sayılmaz. yukarıda saydığım araçlarda yaşadığım "acaba öndeki aracı karşı şerit yetişmeden geçer miyim?" korkusu bu araçta yok. kısacası bu araç performans konusunda hakikaten göz dolduruyor.
frenler
seyir halinde fren pedalınızdaki ayağınızı zemine yaklaştırdıkça ve vücudunuzun öne doğru kuvvetli bir basınçla istikrarlı bir şekilde ilerlediğini görünce aracın frenlerinin ne kadar sağlam olduğunu hissediyorsunuz. pedal çok iyi dozlanıyor. a3'ün yapılan testlerde (auto show, auto motor&sport) 100-0 fren ölçümlerinde 37 metre mesafede durduğunu okumuştum ki bu da gayet iyi bir sonuç.
malzeme ve işçilik kalitesi
söyleyecek söz bulamıyorum, tıpkı aracın hiçbir noktasında ufacık bir kusur dahi bulamadığım gibi. audi, kullandığı malzemeleri birinci sınıf seçmiş. bu malzemeleri de yine birinci sınıf işçilikle birleştirmiş. bırakın görünür yüzeyleri falan... aracın paspaslarından tutun da kapı içi döşemelerinde, bagaj kaplamalarında dahi kalitede seviyenin inmediğine şahit oluyorsunuz. kapılar kapandığında çıkan sesin, tokluk ve sağlamlık hissiyatını şahsen c klasse ya da 3 serisinde bulamadım. bu araç golf, a klasse, 1 serisi gibi asıl rakiplerinden kesinlikle daha üstün bir malzeme ve işçilik kalitesine sahip.
sürüş özellikleri/yol tutuş
audi'ler, ne mercedes'ler kadar yumuşak ne de bmw'ler kadar sert süspansiyon ayarlarına sahiptirler. bu yüzden tok bir sürüş var a3'te. çok beğendim sürüşünü ki premium alman'ların genel özelliğidir bu tok sürüş. direksiyon istediğiniz tepkiyi anında veriyor. limitlerine kadar pek zorlamadım ama önden çekiş direksiyona yansımıyor. direksiyon, sanki çekişten bağımsızmış gibi hissettiriyor. s-tronic'in hisli tutumları ve motorun delikanlılığı da sürüş zevkini zirveye taşıyor.
konfor
aynen yukarıda söylediklerime paralel olarak ayarlar bmw ve mercedes dengesine sahip. anlatacağım o ki ikisinin tam ortası, yani optimum konfor ve yol tutuşa odaklı ayarlar mevcut araçta. çok iyi kabin yalıtımı yolculukları konforlu kılıyor. koltuk dolguları vücudu iyi kavramakta. yalnız arka koltukların yan destekleri bana yetersiz gibi geldi. ambiente olması yoldan gelen içerideki sarsıntının daha az yaşanacağının göstergesi, zira bu donanımda ambition'daki gibi spor süspansiyonlar yok. aracı özellikle 16"jantlarla tercih etmemin sebebi antep yollarına en uygun olanın bu olması. bu jantlar ve ambiente'de yer alan süspansiyonlar sürüşün biraz fosur fosur olmasına sebep oluyor.
güvenlik
diz havayastığına kadar eksiksiz bir güvenlik teknolojisi sunan a3'ün, ncap testlerinde tutulan raporunu olduğu gibi aktarıyorum sizlere: model girdiği euro ncap çarpışma testinden 5 yıldız ile ayrılmayı başardı. teste baz versiyonu ile giren a3'ün önden çarpışma testinde yolcu kabini tamamen sağlam kaldı. mankenlerin göğüs ve uyluk bölgesinde iyi koruma sağlandı. audi benzer korumayı farklı boylardaki mankenlerde ve değişik oturma pozisyonlarında da tekrarladı. yan bariyer çarpışma testinde a3 maksimum puanları aldı. mankenin vücudunun tamamı iyi bir şekilde korundu. tekrarlı yan direk çarpışma testlerinde mankenin göğüs bölgesini ortalamanın üzerinde koruyan audi a3, 5 yıldızı rahatlıkla aldı. a3, arkadan çarpışmalarda etkili olan kamçı etkisine karşı mükemmel bir koruma gösterdi.
yakıt tüketimi
duruma göre silindirlerin ikisi devreden çıkarılabiliyor bu motorda. start-stop da mevcut. (gerçi hep kapatıyorum, sevmiyorum bu sistemi.) bu durumla birlikte çok iyi performans değerlerine rağmen yakıt tüketimi konusunda makul kalmayı başarıyor a3. şu an için biraz fazla ki bu da taze bir motor için normal. (ds5'te ilk 1.000 km'de 12 lt'ye zor inmiştim.) 8-8.5 lt seviyelerinde geziyor tüketim şehir içinde. sıfır bir motor, otomatik şanzıman ve 140 hp güç için iyi sayılmaz mı? bu konuyu yakıt tüketimi konusunda paylaşırım ileride. çünkü henüz net ölçümlemedim.
donanım/fiyat
premium bi kompakt sınıf aracı için başlangıç genelde 75-80.000 tl civarıdır. yalnız bu fiyatlara satılan premium modellerin donanımsal olarak komik durumda oldukları bir gerçek. dolayısıyla aracı biraz elit hale getirmek için ekstra donanım kutucuklarını tıkır tıkır çentiklemek gerekir. premium modellerin de en büyük özelliklerinden birisi sanki sonsuza doğru uzayıp gidecekmiş gibi duran donanım listeleridir. dahası bu listedeki donanımlar aşırı pahalıdır ve siz listeye istediğiniz donanımları ekledikçe fiyat etiketi de çok hızlı bir şekilde yukarı tırmanır. bu söylediklerim a3 için aynen geçerli. bu araçta üst seviye donanımlardan sadece elektrikli koltuk ve navigasyon donanımı yok. peki neden ekletmedim? audi, navigasyona 6.000 tl istedi. evet çok pahalı ki ben de hayır dedim. çok lazım olursa ileride bir tomtom alır, torpido da bulundururum dedim. elektrikli koltuğa ise pek ihtiyacım olmadığını düşündüm. (2.800 tl) bunlar haricinden araçta yok yok diyebiliriz. (bu cümleyi reklam yapıyorum gibi algılamayın.)
100.000 tl'den fazla bedelle sahip olduğum bu aracın fiyatı elbette çok yüksek. bu fiyata ikinci el ciddi temizlikte üst-orta sınıf seçenekleri mevcut fakat onlar da adı üzerinde ikinci el. kimi bu parayı verir kimi vermez ama şu bir gerçek ki artık nice orta seviye marka ve modeller 85-90.000 tl fiyatlara ulaşmış durumda. garanti süresini de (2 yıl) cüzzi bi fiyatla tıpkı uzak doğulu firmaların normalde verdiği seviyelere ulaştırmak için uzatabiliyorsunuz.
bu konuda gerçek şu ki araç ciddi şekilde pahalı. bu biraz da psikolojik. çünkü bu boyutlarda bir araca bu kadar para verilmesi insanda abes duygular uyandırıyor. aynı fiyata full diyebileceğimiz passat, mondeo, cla gibi seçenekler mevcutken...
sonuç
a klasse, 1er ve golf'den katiyen daha üstün ve özellikle fiyatı hariç mükemmel bir otomobil.
artılar
+yeterli performans ve çekiş gücü
+makul yakıt tüketimi
+çok iyi yalıtım ve beraberinde gelen sessizlik
+kusursuz malzeme ve işçilik kalitesi
+optimum ayarlara sahip, net çalışan direksiyon
+güvenlik seviyesi ve donanımları
+güvenli yol tutuş
+sağlam frenler ve dozajı iyi pedallar
+ergonomik konsol ve kumandalar
+yüksek donanım seviyesi
+sarsıntız vites geçişleri
eksiler
-aşırı yüksek fiyat
-çok pahalı opsiyonel donanımlar
-arka koltuklara zor geçiş
-çok küçük torpido gözü
-ufak eşyalar için yer barındırmayan orta konsol
aracın birçok sayıda detaylı fotoğraflarını "otomobilleriniz" bölümündeki konusunda bulabilirsiniz:
http://www.techturkey.com/forum/otom...ml#post7087711
DONANIM LİSTESİ
ABS (Kilitlenmeyi önleyici fren sistemi)
EBA (Acil fren destek sistemi)
EBD (Elektronik fren gücü dağılımı)
ASR (Antipatinaj sistemi)
ESP (Elektronik stabilite programı)
Sürücü ve yolcu havayastıkları
Yan ve perde havayastıkları
Sürücü diz havayastığı
Aktif gergili, güç sınırlayıcılı ve yükseklik ayarlı ön emniyet kemerleri
Kemer ikaz sistemi
Elektrikli park freni
Start-Stop sistemi
Sürücü bilgilendirme sistemi (Renkli ekranlı)
Yokuş kalkış desteği
Anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi (Akıllı anahtar)
Arka koltuklarda ISOFIX çocuk koltuğu bağlantıları
Servo, yükseklik ve derinlik ayarlı, fonksiyonel deri direksiyon
Hız sabitleme sistemi
Yarı deri koltuklar ve velür paspaslar
3 boyutlu luv ve alüminyum iç dekor
İç aydınlatma paketi
Isıtmalı ön cam silecek fıskiyesi
Isı ve ses yalıtımlı camlar
Ön ve arka sis farları
Immobilizer
Uzaktan kumandalı merkezi kilit
Uzaktan kumanda ile açılabilen bagaj kapağı
Seçici göstergeli park sensörü plus (ön-arka)
Geri görüş kamerası
MMI radyo, CD çalar, bluetooth arayüzü (Direksiyon kontrollü)
Xenon farlar (LED ön ve arka)
Otomatik far yükseklik ayarı
Far yıkama sistemi
Deri vites topuzu ve körüğü
Yağmur sensörü
Far sensörü
Park sırasında gecikmeli sönen farlar (Coming home)
Lastik basınç kontrol sistemi
Kör nokta uyarı sistemi (Side assist)
Deluxe otomatik klima
Fasılalı, sıkışma önleyicili, elektrik kumandalı ön ve arka camlar
Otomatik kararan iç ayna
Ön ve arka kol dayama
Ön ve arkada bardak tutucular
Katlanabilir arka koltuklar
Yükseklik ayarlı ön ve arka koltuk kafalıkları
Elektrikli, ısıtmalı, katlanabilir LED sinyalli yan aynalar
Panoramik sunroof
16" alüminyum alaşım jantlar
Entegre anten
Arka tavan spoiler
Parlak tavan rayları
İki çıkışlı krom egzoz uçları
Krom çerçeveli ön ve arka ızgara
Gövde rengi ön ve arka tamponlar
Gövde rengi yan aynalar ve kapı kolları
Alarm
İlk yardım çantası, reflektör, kriko ve yer tasarruflu yedek lastik