User Tag List

10 sonuçtan 1 ile 10 arası

Konu: Ecu-Yakıt-Sensör ilişkisi

  1. #1

    Üyelik
    Dec 2010
    Yaş
    31
    Şehir
    İst53
    Mesaj
    2.552
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

    Exclamation Ecu-Yakıt-Sensör ilişkisi

    merhaba,
    Üni'de otomotiv bölümü okuyorum,oto elektronik dersimizde hoca şöyle bir soru iletti;
    Ecu,ideal bir yanmanın olması için hangi sensörlerden yardım(bilgi)alır.yani motorda iyi bir yanmanın olması için hangi sensörler işimize yarar. Dizel ve Benzinli motorlar ayrı ayrı bilgi lazım.bu ödevin bana katkısı o dersten geçmek gibi birşey olucak ve nette buna dair pek birşey bulamadım. sıra da önemli mesela ilk bu sensörden bilgi alınır ona göre buna gidilir sonra markete sonra kasaba gibi sıraya sokmak gerek.
    elimdeki şuan tek bilgi bu sensörlerin olabileceği;

    OTOMOBİL YAKIT SİSTEMİNDE KULLANILAN SENSÖRLER

    Hava Akış (MAF) Sensörü
    Emme Havası Sıcaklık (IAT) Sensörü
    Fakir Karışım Sensörü
    Yakıt Sıcaklık Sensörü
    Turbo Şarj Basınç Sensörü
    Mutlak Basınç Sensörü

    OTOMOBİL EGZOZ SİSTEMİNDE KULLANILAN SENSÖRLER

    Oksijen Sensörü (HO2 S için)
    Isıtılmış Oksijen Sensörü (O2 ) için
    Egzoz Geri Basınç Bildirim (DPFE) Sensörü
    EGR Valfı Konum Sensörü
    Elektronik Basınç (EPT) Sensörü
    EGR Isı (EGRT) Sensörü

    Bu konu ile ilgili vereceğiniz her bilgiyi kağıda dökücem,bu doğrultuda bilgi verirlirse çok iyi olur değerli üyeler.şimdiden yazacağınız her satır için teşekkür ediyorum.

  2. #2

    Üyelik
    Feb 2008
    Yaş
    51
    Şehir
    Bodrum
    Mesaj
    1.349
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Havanın prosesinde izlediği yolu takip et yeter.
    Araç MAF ile çalışıyorsa; ideal yanma için silindire giren havanın kütlesini hesaplatmalısın. Bunun içinde MAF ve IAT ye ihtiyacın var. Hava ile birlikte yakıtında kütlesini doğru hesaplamalısın. Eğer var ise yakıt yolu basınç sensörü bu işi yapıyor. İşin sensör kısmı aslında üç aşağı beş yukarı bunlardan ibaret. Sonrası doğrulama ile ilgili olarak Lambda sensörüne bakıyor.

    İdeal yanmadan kasıt kuvvetle muhtemel stoichiometri de gerçekleşen yanmadır. Kimyasal olarak en verimli yanma stoichimoetrik karışım oranda gerçekleşir. Dolayısı ile diğer yazdığın sensörler ile yakıtın yanma kalitesini doğrudan etkileyemezsin.
    - EGR ile ilgili işlemler emisyon ile alakalı konu. İdeal yanma ile doğrudan bir bağlantısı yok aslında. CO + NOx Emisyonunun düşürülümesi ile verimli yanma doğrudan ilişkili değil. Zira yakıt stratejisi ile oynayarak toplam çıkışın değeri ile oynayabilirsin ancak bu yakıtın yanma kalitesini değiştirmez. Şöyle düşün istersen, sonuçta silindirin içinde yanan şey karbon+oksijen. Sen bir önceki yanma sırasında yeterince yanamamış olan karbonun bir kısmını tekrar içeri atmak sureti ile toplam çıkışı düşürebilirsin ancak bu senin yakıt tüketimini ve emisyonunu değiştirir. Yanmanın kimyasal verimliliğine etkisi var diyemeyiz. EGR olunca gene ideal orana yakın miktardaki karbonun girmesini sağlıyorsun. Bu sayede o karbon miktarını elde etmek için gerekli olan yakıtı daha az gönderebiliyorsun.
    - Yakıtı ısısı yarış araçları dışında çok az araçta ölçülüyor. Basıncını falan ölçen varda (özellikle direk enjeksiyon benzinli ve dizel motorlarda) ısı ile uğraşan pek kalmadı sanırsam.. Q4 ler zamanında falan vardı onlar.
    - Eğer araçta MAP kullanılmıyorsa senin yazımınla "Mutlak basınç sensörü" diğer adı ile APS (ambient pressure sensor) çok gerekli değil. Ancak doğru kütle hesabı için olsa iyi olur tabi.
    - İlk yazdığın Oksijen sensörü egzosttaki su ve kükürt miktarını ölçer. Dizellerde var sadece.

    vs vs vs..
    Hakikat aramakla bulunmaz ancak bulanlar hep arayanlardır. / Bayezid i Bistami

    --..-.----.-..

  3. #3

    Üyelik
    Dec 2010
    Yaş
    31
    Şehir
    İst53
    Mesaj
    2.552
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    öncelilkle teşekkür ettim,
    ödev çok basit aslında.ideal yanma için hangi sensörler lazım,yani kütle hesaplama fln pek ayrıntılı olmasada olur.mesela araç çalıştı;
    ilk hangi sensör ile yanma durumu analiz edilir.mesela oksijen sensörü,çiğ yakıt varsa onu bildirir,basınç sensörü yeterli havanın olmadığını vs. gibi açıklama sunmam yeterli.yazıklarınızıda eklicem yazıma tabi,çok prof.birşey olmasına gerek yok zaten.
    o yazdığım sensörler,netten ulaştığım bu konunun içinde yer alacağını,elimizde bulunması gerektiğini düşündüğüm sensörlerdi not olarak eklemek istedim.

  4. #4
    Kadyr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2010
    Yaş
    36
    Şehir
    istanbul
    Mesaj
    8.784
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    14 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Bi yardim gunceli cekelim,ayrintili muhendislik bilgisi vermenize gerek yok bildiginiz herseyi yazmaniz yararima olur,
    Oguz.

  5. #5

    Üyelik
    Dec 2010
    Yaş
    31
    Şehir
    İst53
    Mesaj
    2.552
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    İdeal bir yanmanın ayarlanması için ECU hangi sensörlerden bilgi alır?
    sadece sensör isimleri bile olur,yeterki hangi sensörler bunu yapar onu bileyim.

    çaresiz öğrenci günceli...

  6. #6
    Tech Moderator Schumi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2006
    Yaş
    41
    Şehir
    İstanbul / Avrupa
    Mesaj
    13.139
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    51 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    İdeal yanmanın ayarlanması diye spesifik sormuşsun. Yanma zaten oluyo bir şekilde. Hatta vuruntulu muruntulu oluyor. Yanmada ideallik kimyasal açıdan 14.7 AFR oranı ile gerçekleşiyorsa bir kere bunun doğruluğunu kontrol eden O2 sensörü en önemli sensör bence. Tabi silindirin içine çektiği hava miktarını ölçmemiz içinde ECU tipine göre MAP yada MAF sensörü lazım. Hatta bazen ikisi bir arada kullanılıyor. Ve içeri çektiğin havanın sıcaklığınıda IAT sensörü ile görmek gerekiyor.

    Kısaca en kaba tabir ile benzinli araçlarda.
    O2
    MAP / MAF
    IAT
    sensörleri en kaba hali ile ideal yanma oranını bulmak için gerekli sensörlerdir.
    Schumi.Projects

    106 GTI | 206 RC | 2008 SUV 1.2 PureTech EAT8 | 3008 SUV 1.6 HDi EAT6 | Citroen AX GTI
    Never drive faster than your guardian angel can fly
    106 RC - 106 GTI with 2 liter engine

  7. #7

    Üyelik
    Dec 2010
    Yaş
    31
    Şehir
    İst53
    Mesaj
    2.552
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Hay Allah razı olsun ya, dizel de ne kadar farklıdır acaba

  8. #8

    Üyelik
    Nov 2005
    Yaş
    42
    Şehir
    34
    Mesaj
    3.696
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    13 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı oğuz Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    ve nette buna dair pek birşey bulamadım.
    ingilizcen yeterliyse nette binlerce döküman bulabilirsin aslında, bende söylenenlere bir ekleme yapayım

    ateşlemeye ve püskürtülecek yakıta referans olan CPS - Crankshaft Position Sensor de ana sorumlu sensörlerden biri.

    Ateşleme doğru zamanda yapılmazsa verimli yanmadan bahsedilemez

    Genel bilgim dahilinde özetlemem gerekirse:

    MAP veya MAF ile hava miktarını ölçüp, gerekli benzin enjektörler ile püskürtülür, CPS ile TDC noktasını algılayıp ateşlemeyi yaparak yanma çevrimini gerçekleştirirsin

    O2, IAT, ECT (ENGINE COOLANT TEMP.) gibi sensörler de ana fonksiyona yardımcı olarak, yardımcı düzenlemeleri yapmak için bilgi sağlayarak verimli yanmaya yardımcı olurlar

  9. #9

    Üyelik
    Dec 2010
    Yaş
    31
    Şehir
    İst53
    Mesaj
    2.552
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    bilgiler çok güzel teşekkür ederim elinize sağlık,
    bunlar bana yeterli bilgiler benzinli motor için,dizelde ne tür farklılık var peki.
    : ingilizcem pek iyi değil malesef.ama bunlar benim için yeterli bilgiler tabi.

  10. #10
    ReSuL - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2011
    Yaş
    39
    Şehir
    Kayseri
    Mesaj
    472
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı XSi Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    ingilizcen yeterliyse nette binlerce döküman bulabilirsin aslında, bende söylenenlere bir ekleme yapayım

    ateşlemeye ve püskürtülecek yakıta referans olan CPS - Crankshaft Position Sensor de ana sorumlu sensörlerden biri.

    Ateşleme doğru zamanda yapılmazsa verimli yanmadan bahsedilemez

    Genel bilgim dahilinde özetlemem gerekirse:

    MAP veya MAF ile hava miktarını ölçüp, gerekli benzin enjektörler ile püskürtülür, CPS ile TDC noktasını algılayıp ateşlemeyi yaparak yanma çevrimini gerçekleştirirsin

    O2, IAT, ECT (ENGINE COOLANT TEMP.) gibi sensörler de ana fonksiyona yardımcı olarak, yardımcı düzenlemeleri yapmak için bilgi sağlayarak verimli yanmaya yardımcı olurlar
    peki bi araçta egzantrik mil sensörü ne işe yarar?? fişini çıkarsan bile araba aynı şekilde çalışıp aynı oranda gaz yiyosa takılı haldeki gibi bu ne demektir??

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •