User Tag List

Sayfa 1/4 123 ... SonSon
70 sonuçtan 1 ile 19 arası

Konu: Vortex prensibi ve "cold air gun" uygulaması...

  1. #1
    8.000rpm - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2007
    Yaş
    47
    Şehir
    Türkiye/İstanbul
    Mesaj
    6.728
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    16 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

    Vortex prensibi ve "cold air gun" uygulaması...

    Arkadaşlar,
    Şirkette , makinelerimizin aşırı ısınan parça / bölümlerini soğutmak için kullandığımız bir parça var , parçanın adı "cold air gun"...
    Fiyat olarak da , yaptığı işe nazaran oldukça uygun bir parça...



    Ürünün en çarpıcı özelliği , içinde hacimsel debileri ayarlamak için bir kontrol vanası hariç hiçbir hareketli parçası bulunmamasıdır. Basınçlı havayı içeri verdiğinizde , giriş basıncına ve çıkış vanalarının açıklık durumlarına göre bir taraftan çıkan havayı -46 dereceye kadar soğutabilmesinin yanında , diğer bir çıkışından çıkan havayı da +127 dereceye kadar da ısıtabilen bir aparattır.



    Konuyu buraya açmamın nedeni ise , bu aparatın içten yanmalı motorlarda kullanım alanları / şekilleri konusunda fikir alışverişinde bulunmaktır.
    Türkiye'de ve dünyada pek çok üniversitede araştırmalara konu olan ve internette de rahatlıkla bulabileceğiniz makalelerden bir kısım alıntılar yaparak konuyu aktarmaya çalışacağım ;

    Vortex tüpü nedir?
    Vorteks tüpü, George Ranque tarafından 1931 yılında bulunmuştur. Vorteks tüpü,
    hareketli hiç bir parçası bulunmayan basit bir borudan ibaret olan basınçlı akışkan
    kullanılarak çalışan bir sistemdir. Sistem , daha sonra Rudoph Hilsch tarafından geliştirilmiştir. Vorteks tüplerinde enerji ayrışımı olayı gerçekleşmektedir. Bu olay oldukça kompleks bir yapıdır. Vorteks tüpü ile aynı anda hem soğuma hem de ısınma işlemi gerçekleşmektedir. Vorteks tüpler üzerinde çalışmalar uzun süredir devam etmesine rağmen , vorteks tüplerin içinde gerçekleşen olayın matematiksel olarak çözümü oldukça zordur.

    İki ana tipte vortex tüpü vardır :
    -Karşıt akışlı tüpler (iki ucu da açık olan tüpün ortasından bir nozzle ile basınçlı hava girer , sıcak ve soğuk hava tüpün iki ayrı ucundan ayrışarak çıkar)
    -Paralel akışlı tüpler (tüpün bir ucu kapalıdır , basınçlı hava tüpün ortasındaki nozzle ile girer , tüpün diğer yanındaki tek açık olan uçtan sıcak ve soğuk hava birlikte çıkar , çıkışa yerleştirilen bir aparat ile birbirlerinden ayrıştırılırlar)

    Vortex tüplerinin çalışma prensibi :



    Vorteks tüp ile farklı sıcaklıklarda akışlar elde edilmesinin temel prensibi, farklı açısal hızlarda dönen akışlar arasında gerçekleşen mekanik enerji transferidir. Basınçlı hava akımı tüpe şekilde gösterildiği gibi gönderilir.



    Tüp girişinde giriş akışının kısılması ile yani giriş ağzının daraltılması ile havanın akış hızı arttırılır. Kısılma sonrası ses hızı değerlerinde (tüpe uygulanan basınca bağımlı olarak) olan akış, tüpün silindirik formu ve içindeki yivli yapı nedeni ile dönmeye başlar. Çok yüksek açısal hızlarda dönen akış , merkezkaç kuvvetin etkisi ile tüp cidarına doğru açılmaya zorlanır.



    Bu etki neticesinde tüp merkezindeki basınç ile tüp cidarı arasındaki basınç arasında fark oluşur. Tüp cidarı ile tüp merkezi arasında oluşan basınç farkı nedeni ile akış
    radyal yönde merkeze doğru genişler. Merkeze gelen akışın açısal hızı, açısal momentumun korunumu ilkesi gereğince tüp cidarındaki akışın açısal hızından daha yüksek değerlere ulaşır. Bu sebepten dolayı tüp içerisinde iki farklı hızda dönen iki akış oluşur. Merkezdeki akış daha yüksek hıza sahip olduğundan cidardaki akışı ivmelendirmeye çalışır. Bu durumda merkezdeki akış cidardaki akışa mekanik enerji transferi gerçekleştirir. Mekanik enerjisinde azalma olan merkez akışı soğuk akışı,
    cidardaki sürtünme enerjisinin etkisi ile ve merkezdeki akıştan aldığı mekanik enerjisinin etkisiyle de cidardaki akış sıcak akışı oluşturur.

    Bizi daha çok ilgilendiren tüp tipi "karşıt akışlı bir vorteks tüpü" :
    Karşıt akışlı bir vorteks tüpünde , soğuk akış , sıcak akışın çıktığı uca yerleştirilmiş vananın ve tüp içindeki basıncın etkisi ile bir durgunluk noktasından geriye doğru yönlenir. Bu sayede tüpün bir ucundan sıcak akış, diğer ucundan ise soğuk akış elde edilir.
    Akışların birbirlerine göre ters istikametlerde tüpü terk etmeleri nedeni ile bu tür tüpler “karşıt akışlı vorteks tüpler” olarak isimlendirilirler.



    Bu tüpler , üzerlerindeki ufak bir vana sayesinde ayarlanabilmektedirler. Bu sayede istenen sıcaklık değeri elde edilebilmektedir. Ayar vanası ile tüpün iç yüzeyi kısalır veya genişler. Bu sayede oluşacak türbülans da farklılaşacağı için sıcaklıklar değişmiş olur.

    Şimdi gelelim motorlar ile bu konuyu nasıl birleştireceğimiz konusuna ;
    Alet basınçlı hava istiyor , ne kadar yüksek basınç = o kadar soğuk / o kadar sıcak hava...
    Benim aklıma ilk gelen , bu aparata motor devrine bağlı olarak değişen bir kompresör sistemi kurmak ve üretilen soğuk havayı da emme manifoldunun içine üflemek. Bakın arkadaşlar burada -40 derecelere varan bir sıcaklıktan bahsediyoruz unutmayın... Yani eğer supercharger mantığı ile bir kasnakla motordan güç alan ve basınçlı hava oluşturan basit bir kompresörümüz , motor devrine göre değişen debide buz gibi soğuk hava üretebilir..
    Filtreden emilen havanın akış sisteminin içine bununla üflenerek emilen havanın ısısı ciddi şekilde düşürülebilir...
    Alet tek başına motoru beslemeyecek (zaten bunu yapamaz) , emilen havanın içine soğuk üfleyerek emme manifoldunun filtreden öçektiği havayı soğutacak...
    Başka fikirleri de burada bulabiliriz diye düşünüyorum..
    Hatta aletin "ısıtma" özelliğini de kullanabileceğimiz birşeyler de olabilir belki...

    İnternette "cold air gun , vortex , vortex prensibi" kelimeleri ile arama yapıp daha detaylı araştırmalara ulaşabilirsiniz.
    Ürünün birkaç üretici-satıcı firmasını da hemen ekleyeyim ;
    - http://www.vortec.com/cold_air_guns.php
    - http://www.exair.com/en-US/Primary%2...ng%20Home.aspx
    - http://www.airtxinternational.com/ca...FQoi3godHCr9ag

    Evet , fikirlerinizi bekliyorum...
    Tesla Model Y Sr

  2. #2
    Alfetta - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2008
    Yaş
    42
    Şehir
    Eskişehir-Samsun-Sinop
    Mesaj
    155
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Öncelikle bu konuyu açtığın için teşekkür ederim. Gerçekten çok detaylı olmasa da olayın mantığının anlaşılması açısından da verimli bir yazı... Sayende şimdiye kadar bilgimin olmadığı ve gerçekten çok özel ve önemli bir konuda bilgi sahibi olmuş oldum.
    Senin kullanmayı düşündüğün şekilde kullanmak mantıklı. Ancak eğer bilgin varsa şunu sormak istiyorum: Çıkan soğuk hava basınç altında mı çıkıyor ve eğer öyleyse giriş basıncının yüzde kaçıyla çıkış sağlanıyor?

  3. #3
    Ryhn
    Misafir
    ihtiyacı olan basınç hakkında bir fikrin var mı?

  4. #4
    Mehmet Gazihan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jun 2007
    Yaş
    43
    Şehir
    Istanbul Ataşehir
    Mesaj
    2.867
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    7 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Motorun ihtiyaç duyduğu debide hava üretilemez sanırım..

    petier lar benim daha çok ilgimi çekiyor..intercoolerlara adapte edilebilirler..

    http://urun.gittigidiyor.com/Sogutuc...QQidZZ14877734
    Ne kadar iyi olursan ol, Kabiliyetin Müşterinin Memnuniyeti ile Sınırlıdır..! M.Gazihan

  5. #5
    TechTurkey FaBeRgE - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Mar 2007
    Yaş
    41
    Şehir
    Kütahya
    Mesaj
    9.218
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    14 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    peki kaç bar veriyor bu cihaz? Atmosferik araca blow off montajında kullanabilirim

  6. #6
    Ryhn
    Misafir
    Alıntı Mehmet Gazihan Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Motorun ihtiyaç duyduğu debide hava üretilemez sanırım..

    petier lar benim daha çok ilgimi çekiyor..intercoolerlara adapte edilebilirler..

    http://urun.gittigidiyor.com/Sogutuc...QQidZZ14877734
    yurt dışında bunların fiyatları epey bir uygun fakat ne kadar sogutu bu alet bulamadım iyi bir sogutma sağlıyorsa denemek için 3-5 tane alınır. intercoolar a monte edilir sonra dynoya çıkışır

  7. #7
    Mehmet Gazihan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jun 2007
    Yaş
    43
    Şehir
    Istanbul Ataşehir
    Mesaj
    2.867
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    7 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    http://www.youtube.com/watch?v=BmwSrcE-Gu8

    ben getirttim 12 tane fln 100W lık..Acaip akım çekiyor..şimdilik tek sıkıntım bu..
    Ne kadar iyi olursan ol, Kabiliyetin Müşterinin Memnuniyeti ile Sınırlıdır..! M.Gazihan

  8. #8
    bladerk - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jan 2006
    Yaş
    45
    Şehir
    Ankara
    Mesaj
    3.045
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    motora yetiştieeğini sanmıyorum ama egr için kullanılabilir belki
    ECUTECH İstanbul

  9. #9
    8.000rpm - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2007
    Yaş
    47
    Şehir
    Türkiye/İstanbul
    Mesaj
    6.728
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    16 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    cold air gun 'ı 6 bar'a kadar test ettim , gayet sorunsuz çalışıyor ama soğuk havanın çıkış flow'u için makaleleri karıştırmak gerek.. üniversitelerde yüzbin çeşit tez konusu olmuş...
    giriş basıncı da yapılan testlerde 1bardan başlıyor sanırım...
    ne kadar basın o kadar soğuk demek...
    1barla tüpün içine üflense çıkış basıncını dümdüz bir mantıkla 2ye bölersek (sıcak ve soğuk ayrışacak) emme manifoldu içine 0,5barlık bir basınçla -40derecelik soğuk hava girecek demek oluyor..
    yanlış anlamayın , normal emişe destek olacak şekilde monte edilecek , motor sadece bununla beslenmeyecek , emdiği hava soğutulacak bu alet sayesinde..
    yoksa tabii ki tek başına motoru besleyemez...
    maksat emilen havayı bu -40lık soğuk hava ile karıştırıp soğutmak...
    Tesla Model Y Sr

  10. #10
    TechTurkey FaBeRgE - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Mar 2007
    Yaş
    41
    Şehir
    Kütahya
    Mesaj
    9.218
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    14 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    peki 70 ila 90 derece arasında çalışan motora bir zararı olmaz mı bloğu çatlatmaz mı?

  11. #11
    senna - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2005
    Yaş
    39
    Şehir
    -
    Mesaj
    7.430
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    motor için uygun debi ve basınçta imal edilirse çalışabilir belki fakat basın kayıplarını vs iyi incelemek lazım atıyorum 5 bar basınça haavayı içine soktuğumuzda kaç barlık bir kayıp oluşacak bu kayıp önemli seviyelerdemi çıkan sıcak akışkan tahliyesi(kolaylıkla çözülür yüksek ihtimal) ne durumda olacak hesaplamak gerekir birde verim olarak nerelerde gezecek ona bakmak lazım (intercooler gibi çalışırsa eğer)


    @Mehmet GAZİHAN

    Peltierler soğutma çevrimlerinde kullanılıyor fakat şu an için çok efektif olduğunu düşünmüyorum çok yüksek güçler çekiyor bana göre o verilen güçleri yapılan soğutma karşılayabiliyorsa belki düşünülebilir fakat yapısından dolayı bir yüzey soğurken diğer yüzey aynı oranda ısınıyor ısınan yüzeydeki sıcaklık bir süre sonra muhtemelen sorun olacaktır onu uzaklaştırmak için yapılacak tasarım şu an için motor bölümünde pek uygun olmayabilir 12 adetten 1200w lık bir soğutma yapılması eğer saniyede 1200w ısı çekebilecekse yasda şöyle diyim 1200wlık bir ısı transferi yapabilecekse bana göre yine küçük kalıyor daha farklı alternatiflere şu an için bakmak lazım bence fakat peltier küçük çaplı soğutma işlemleri için gerçekten güzel pc soğutma gibi tavsiye ederim
    körler sağırlar

  12. #12
    cem06 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2008
    Yaş
    38
    Şehir
    06
    Mesaj
    1.665
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı senna Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    peltier küçük çaplı soğutma işlemleri için gerçekten güzel pc soğutma gibi tavsiye ederim
    peltier belli sıcaklıkların uzerınde cok yuksek gucler istiyor pc sogutmada su sogutma, phase change, ln2 daha verimli peltiere gore...

  13. #13

    Üyelik
    Dec 2005
    Yaş
    40
    Şehir
    Denizli
    Mesaj
    1.075
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    4 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı senna Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    motor için uygun debi ve basınçta imal edilirse çalışabilir belki fakat basın kayıplarını vs iyi incelemek lazım atıyorum 5 bar basınça haavayı içine soktuğumuzda kaç barlık bir kayıp oluşacak bu kayıp önemli seviyelerdemi çıkan sıcak akışkan tahliyesi(kolaylıkla çözülür yüksek ihtimal) ne durumda olacak hesaplamak gerekir birde verim olarak nerelerde gezecek ona bakmak lazım (intercooler gibi çalışırsa eğer)


    @Mehmet GAZİHAN

    Peltierler soğutma çevrimlerinde kullanılıyor fakat şu an için çok efektif olduğunu düşünmüyorum çok yüksek güçler çekiyor bana göre o verilen güçleri yapılan soğutma karşılayabiliyorsa belki düşünülebilir fakat yapısından dolayı bir yüzey soğurken diğer yüzey aynı oranda ısınıyor ısınan yüzeydeki sıcaklık bir süre sonra muhtemelen sorun olacaktır onu uzaklaştırmak için yapılacak tasarım şu an için motor bölümünde pek uygun olmayabilir 12 adetten 1200w lık bir soğutma yapılması eğer saniyede 1200w ısı çekebilecekse yasda şöyle diyim 1200wlık bir ısı transferi yapabilecekse bana göre yine küçük kalıyor daha farklı alternatiflere şu an için bakmak lazım bence fakat peltier küçük çaplı soğutma işlemleri için gerçekten güzel pc soğutma gibi tavsiye ederim
    + 1600..
    Peltier ile soğutma konusunda geçen aylarda bizimde baya uğraşımız oldu ama gerçekten çok yüksek güçler çekiyor ve sürekli dışarıdan gelen havayı soğutma konusunda istediğimiz verimi çokta iyi alamadık.. ama küçük çapta soğutmalar için gerçekten ideal..
    Edeple gelen, lütufla gider.

  14. #14
    cem06 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2008
    Yaş
    38
    Şehir
    06
    Mesaj
    1.665
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    yeterli basınc ve debi saglanırsa manifolda gelen havayı sogutabilir gozukuyor teoride ayrıca bu vortex tubu nanochargera benziyor...

  15. #15
    Mehmet Gazihan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jun 2007
    Yaş
    43
    Şehir
    Istanbul Ataşehir
    Mesaj
    2.867
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    7 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    10 tanesi birden bağlanırsa havayı soğutarak kazandığımız enerjiyi alternatörün yüklenmesiyle geri veririz sanırım..

    Benim düşüncem özel bir aftercooler tarzı kazan ayarlayıp peltier ları düzgünce alüminyum yüzeylere montelemek..soğuma işi önden çarpan hava ile halledilebilir..Özellikle akım kontrolü yapılıp intercooler çıkışındaki havanın sıcaklığına göre termo swichlerle malzemeye uygulanacak voltaj değiştirilebilir veya devreye alınan peltier sayısı ile oynanabilir..Drag RAce tarzı anlık soğuk hava ihtiyaçlarında mantıklı gibi geldi..

    şimdilik fantazi..vakit buldukça uğraşıyorum..
    Ne kadar iyi olursan ol, Kabiliyetin Müşterinin Memnuniyeti ile Sınırlıdır..! M.Gazihan

  16. #16
    cem06 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2008
    Yaş
    38
    Şehir
    06
    Mesaj
    1.665
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı Mehmet Gazihan Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    10 tanesi birden bağlanırsa havayı soğutarak kazandığımız enerjiyi alternatörün yüklenmesiyle geri veririz sanırım..

    Benim düşüncem özel bir aftercooler tarzı kazan ayarlayıp peltier ları düzgünce alüminyum yüzeylere montelemek..soğuma işi önden çarpan hava ile halledilebilir..Özellikle akım kontrolü yapılıp intercooler çıkışındaki havanın sıcaklığına göre termo swichlerle malzemeye uygulanacak voltaj değiştirilebilir veya devreye alınan peltier sayısı ile oynanabilir..Drag RAce tarzı anlık soğuk hava ihtiyaçlarında mantıklı gibi geldi..

    şimdilik fantazi..vakit buldukça uğraşıyorum..
    bence boyle bi sistemde peltier cry02 kadar verimli olmaz, anlık soguk hava ihtiyacında cry02 daha mantılı bence. ayrıca peltierde iki yuz arasına sıcaklık farkı cok fazla bulundugu ortamıda ısıtır.

  17. #17
    senna - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2005
    Yaş
    39
    Şehir
    -
    Mesaj
    7.430
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı Mehmet Gazihan Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    10 tanesi birden bağlanırsa havayı soğutarak kazandığımız enerjiyi alternatörün yüklenmesiyle geri veririz sanırım..

    Benim düşüncem özel bir aftercooler tarzı kazan ayarlayıp peltier ları düzgünce alüminyum yüzeylere montelemek..soğuma işi önden çarpan hava ile halledilebilir..Özellikle akım kontrolü yapılıp intercooler çıkışındaki havanın sıcaklığına göre termo swichlerle malzemeye uygulanacak voltaj değiştirilebilir veya devreye alınan peltier sayısı ile oynanabilir..Drag RAce tarzı anlık soğuk hava ihtiyaçlarında mantıklı gibi geldi..

    şimdilik fantazi..vakit buldukça uğraşıyorum..

    bana göre kimyasal soğutma daha mantıklı buna göre peltierin biraz daha zamanı var şu anki metal çiftleri pek güzel değil bana göre
    körler sağırlar

  18. #18
    senna - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2005
    Yaş
    39
    Şehir
    -
    Mesaj
    7.430
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    vortex için biraz önce notlarıma baktım yaklaşık 5 barda çalışan bir sistem uygun ölçülerde ve tasarımda olursa muhtemelen belirli bir kazanç sağlayacaktır
    körler sağırlar

  19. #19
    8.000rpm - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2007
    Yaş
    47
    Şehir
    Türkiye/İstanbul
    Mesaj
    6.728
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    16 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    abi konu "peltier"e geçmiş pert olmuş...

    vortex cold air gun hakkında kafa yoralım lütfen arkadaşlar..
    elimde de var ve nasıl kullanmak gerektiğini bulmaya çalışıyorum...

    Senna ;
    5 barı nasıl sağlarız? kayışla motordan güç alan bir kompresör bunu verebilir mi?
    vortex'de kayıp yok , giren aynen ikiye bölünüp (oran bu olmayabilir) çıkıyor , 1 girer toplamda 1 çıkar , havanın kaçacak başka yeri yok...
    emme manifoldunun içinden akan havaya -40lık soğutulmuş havayı da üflersek , karışımın sıcaklığı düşecektir öyle değil mi?
    biraz türk icadı ve her an kullanımda olan değişik bir nos mantığı olmuyor mu bu?
    Tesla Model Y Sr

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •