User Tag List

15 sonuçtan 1 ile 15 arası

Konu: Lastik Sürtünme Kuvveti

  1. #1
    aslan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Oct 2010
    Yaş
    41
    Şehir
    İSTANBUL/Sultangazi
    Mesaj
    5.051
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    26 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

    Lastik Sürtünme Kuvveti

    İlk başta şunu gözlemleyelim yüzlerce çeşit lastik ebat ve ölçüleri var.Herhangi bir ebattaki lastiğin yüzeye sürtünme kuvveti aracımızın gidişini nasıl etkiler
    Bunlara burada karşılık bulacagız ilk önce sürtünme kuvvetini nedir?

    Sürtünme kuvveti nedir?
    Sürtünme, birbirine görevli olarak hareket eden iki nesnenin arasında oluşan ve harekete karşı koyan kuvvete verilen isimdir. Daha genel bir kavram olarak, sürtüşme bilimi olarak tanımlanan tribolojinin bir alanıdır. Bizim yaşadığımız basamakta her cisim arasında mekanik kontak bulunan veya uzaktan interaksiyon halinde olan bir fiziki olgudur

    b Fs=uN

    U: Sürtünme katsayısı

    N: Tepki kuvveti

    Sürtünme, kuvvet ile aynı doğrultuda ve zıt yönlerdedir. Eğer cisim duruyorsa, sürtünme ve kuvvet eşit veya kuvvet sürtünmeden daha azdır. Eğer bir cismin üzerine tepki kuvveti ve yer çekimi kuvveti dışında kuvvet uygulanmıyorsa sürtünme yoktur.

    Özelliklerine gelecek olursak

    •Yapılan deneyler göstermiştir ki sürtünme kuvveti iki şeye bağlıdır:
    1.İki yüzey arasındaki etki-tepki kuvveti: Bu, bir yüzeyin diğerine uyguladığı dik kuvvettir.

    2.Sürtünen yüzeylerin cinsi: Her yüzeyin sürtünmesi farklıdır. Bu yüzden sürtünme kuvvetinin hesaplanabilmesi için sürtünen yüzeylerin özgün bir özelliği olan sürtünme katsayısının bilinmesi gerekir.

    Şimdi gelelim asıl konuya neden böyle bir konu açtım
    Dün aracımla seyrederken önümde giden benim aracımın aynısından( cıtroen c4)sabit bir hızla 80km gittiğini gördüm.Bunu nasıl anladım çünkü hız sabitleyiciyi açmıştıAraç tabiri caizze stok bir araçtı hiç ellenmemiş Orjınal lastik ölçüsü fabrika çıkış 185.55.16 (2006 model araç)
    Bende aracımla yanına yaklaşarak aracımı 80km hıza sabitledim.Benim araçtaki lastik ebatım ise 225.45.18
    Çok kısa bir süre yan yana giderken aramızdaki mesafede gittikçe artıyor beni geçiyordu.Bu arada gözüm onun hızında hiç 80km'den fazla olmadı bunuda belirteyim yani
    Şimdi o aracın beni geçmesindeki faktör lastikmiydi?Yoksa başka birşeymi onu çözmeye çalışıyorum.
    Hadi bakalım.
    IMPOSSIBLE IS NOTHING

  2. #2
    vtec26 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Aug 2011
    Yaş
    33
    Şehir
    İzmir- Eskişehir
    Mesaj
    763
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Sizin lastik olcılulerınıze göre, sizin kadranınız 80 gösterirken yaklaşık 83 -85 ile gitmeniz lazımdı.aklıma ilk gelen şey kadran sapması,surtunmeyle ilgili olması gereken kısım bence hızlanma ve yavaşlama durumları,sabit hızla gidiyorsanız zaten sürtünme kuvvetinı yenecek kuvvet vermıssınızdır
    Naturally Aspirated FTW
    e36 3.28 Coupe individual

  3. #3
    tequila818 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Dec 2006
    Yaş
    39
    Şehir
    izmir
    Mesaj
    903
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    valla üşenmedim hesapladım ikinizin de kadranında 80 km gösteriyorken, kadran sapması yok dersek onun 80, senin ise 86.5 km/s ile gitmen lazımdı yani senin söylediğinin tam tersi. Sürtünmenin ise bununla alakası yok, sürtünmenin etkisini aynı hızda giden 2 aracın farklı miktarlarda yakıt yakması olarak gerçekleşebilir.

  4. #4
    Ers - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Mar 2011
    Yaş
    41
    Şehir
    İzmir
    Mesaj
    1.509
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    7 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Araclarda digital göstergemi var ?

  5. #5
    aslan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Oct 2010
    Yaş
    41
    Şehir
    İSTANBUL/Sultangazi
    Mesaj
    5.051
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    26 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı Ers Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Araclarda digital göstergemi var ?
    Evet digital gösterge var
    IMPOSSIBLE IS NOTHING

  6. #6
    aslan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Oct 2010
    Yaş
    41
    Şehir
    İSTANBUL/Sultangazi
    Mesaj
    5.051
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    26 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı vtec26 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Sizin lastik olcılulerınıze göre, sizin kadranınız 80 gösterirken yaklaşık 83 -85 ile gitmeniz lazımdı.aklıma ilk gelen şey kadran sapması,surtunmeyle ilgili olması gereken kısım bence hızlanma ve yavaşlama durumları,sabit hızla gidiyorsanız zaten sürtünme kuvvetinı yenecek kuvvet vermıssınızdır
    Araçta digital gösterge var kadranlar nasıl sapacak
    IMPOSSIBLE IS NOTHING

  7. #7
    sansar34 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Aug 2012
    Yaş
    30
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    505
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    senden daha agır oldugundan gecmıssındır buyuk ıhtımale diye dusunuyorum. vede bı cok etken var senın yere yakınlıgından ruzgar surtunme kuvvetınden tutun yakıtın kalıtesıne kadar fark eder bi ihtimalde ulkemız sartlarının yakıtları cok degısken her yerdekı yakıt oktanı aynı degıl ondanda olabılır. milyarlarca dolar yıllar boyunca formula yarıslarında sureklı aerodinamik tasarımlara harcanmıs bunlarında cok buyuk etkenı var aynı araclar olamasına ragmen dıs kasada ruzgarı alehıne kullanabılecegın udak bı kanat bıle senın gecmene sebebıyt verır diye dusunuyorum
    http://www.youtube.com/watch?v=PkHp6...&feature=share
    /BMW E34 520i - 34 KHT 53 /http://i.hizliresim.com/j6Q9Mn.jpg
    /Renault Megane 3 1.5dCi - 34 FY 1679
    /Kia Cee'd 1.6 crdi - 54 PK 114

  8. #8
    onurunal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    May 2011
    Yaş
    34
    Şehir
    Türkiye/Ankara
    Mesaj
    590
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    hesaba katman gereken bi kaç parametre daha var bence

  9. #9
    vtec26 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Aug 2011
    Yaş
    33
    Şehir
    İzmir- Eskişehir
    Mesaj
    763
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı aslan Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Araçta digital gösterge var kadranlar nasıl sapacak
    En çok sapma zaten digital kadranlarda olur
    Naturally Aspirated FTW
    e36 3.28 Coupe individual

  10. #10
    ham - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2012
    Yaş
    32
    Şehir
    ankara
    Mesaj
    786
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ayni hizda giden iki aracin birinin digerinden hizli olmasinin verilerdeki yani kadranda yada gostergedeki yanilgidan baska bir aciklamasi olamaz. Soyledigin surtunme farki ancak ayni miktarda gaza basmaniz durumunda onun senden hizli olmasini aciklayabilir

  11. #11
    sasuta - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2012
    Yaş
    44
    Şehir
    Ataşehir/İstanbul
    Mesaj
    549
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    6 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    O aracın rüzgar tünelinden yararlanmış olması da unutulmamalı. Eğer o aracın önünde daha hızlı bir araç varsa onun yarattığı rüzgar tünelinde daha az sürtünme yaşayacağı için reelde senden daha fazla hızlanmış olacaktır.

  12. #12
    Y.Emre - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2010
    Şehir
    Somewhere in nowhere
    Mesaj
    2.366
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    5 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı aslan Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Araçta digital gösterge var kadranlar nasıl sapacak
    Alıntı vtec26 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    En çok sapma zaten digital kadranlarda olur

    1.si kadran sapması göstergenin türüne göre olmaz, yani sizin aracınızda jant lastik değişimi sonrası teker çapı yeniden girilmemiş ise kadranınız gerçekte olduğunuz hızdan daha yavaş gösterecektir.

    Göstergedeki sürat bilgisi -genelde- şanzımandan alınan devir sayısına göre 'hesaplanır' bu hesaplamada tekerlek çarpımının değişmesi göstergede gösterilmesi gereken sürati de değiştirecektir.

    @vtec26, Özellikle ivmenin yüksek olduğu 'hızlanma esnasında' dijital kadran 3er 5er atlayarak gösterebilir ancak sabit hızdaki sapma dijital kadranda ya daha az dır yada aynıdır.

    Alıntı sansar34 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    senden daha agır oldugundan gecmıssındır buyuk ıhtımale diye dusunuyorum. vede bı cok etken var senın yere yakınlıgından ruzgar surtunme kuvvetınden tutun yakıtın kalıtesıne kadar fark eder bi ihtimalde ulkemız sartlarının yakıtları cok degısken her yerdekı yakıt oktanı aynı degıl ondanda olabılır. milyarlarca dolar yıllar boyunca formula yarıslarında sureklı aerodinamik tasarımlara harcanmıs bunlarında cok buyuk etkenı var aynı araclar olamasına ragmen dıs kasada ruzgarı alehıne kullanabılecegın udak bı kanat bıle senın gecmene sebebıyt verır diye dusunuyorum

    Alıntı onurunal Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    hesaba katman gereken bi kaç parametre daha var bence

    @sansar34, O kadar yazmışsın ama, bu konuda hiç birisi geçerli değil. 1.si geçmiyor, geçiliyor. 2,3,4. maddelerde ise Kadranda gösterilen süratin bağlı olduğu şeyler sadece ama sadece şanzımandan alınan devir, tekerlek çapı ve aradaki basit formülasyondur.

    @onurunal Ne yazık ki başka parametreye gerek yok.

    Alıntı sasuta Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    O aracın rüzgar tünelinden yararlanmış olması da unutulmamalı. Eğer o aracın önünde daha hızlı bir araç varsa onun yarattığı rüzgar tünelinde daha az sürtünme yaşayacağı için reelde senden daha fazla hızlanmış olacaktır.
    Hız sabitleyici açıkken mi ? Zira hızı 80km'ye sabitlenmişken hızlanması pek mümkün olmaz da.

    Alıntı ham Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Ayni hizda giden iki aracin birinin digerinden hizli olmasinin verilerdeki yani kadranda yada gostergedeki yanilgidan baska bir aciklamasi olamaz. Soyledigin surtunme farki ancak ayni miktarda gaza basmaniz durumunda onun senden hizli olmasini aciklayabilir
    +1 Eğer onun göstergesi de sizin göstergeniz de 'doğru yada aynı sapmayla' gösteriyorsa, muhtemelen o aracın kadranına bakarken siz hızınızı az da olsa düşürmüş olmalısınız. Düşürmemiş iseniz 2 aracın en az birinin göstergesi doğru sürati göstermiyordu. Ya onun göstergesi gittiğinden daha düşük bir hızı gösteriyordu, yada sizin göstergeniz gittiğinizden daha yüksek bir hızı.

    Bu arada, birçok alıntı yaptığımdan yaşça kendimden küçükler içinde büyükler içinde aynı şekilde yazdım. Abilerim kusura bakmasınlar, kardeşlerimde alınmasınlar

  13. #13
    fkocak - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2011
    Yaş
    31
    Şehir
    Ankara-Niğde-Mersin
    Mesaj
    747
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    bende aynı hızda giderken anlık yakıt tüketiminin farklı olmasından bahsedeceksiniz sandım ki bu farkta tek etkili faktör lastik sürtünme farkı olmayacaktır ki yazılmış zaten. muhtemel olarak kadran sapması. fabrika çıkışı hallerinde bile olsalar bu fark olabilirken sizin lastik ebatları da orjinal değil

  14. #14
    aslan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Oct 2010
    Yaş
    41
    Şehir
    İSTANBUL/Sultangazi
    Mesaj
    5.051
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    26 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı vtec26 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Sizin lastik olcılulerınıze göre, sizin kadranınız 80 gösterirken yaklaşık 83 -85 ile gitmeniz lazımdı.aklıma ilk gelen şey kadran sapması,surtunmeyle ilgili olması gereken kısım bence hızlanma ve yavaşlama durumları,sabit hızla gidiyorsanız zaten sürtünme kuvvetinı yenecek kuvvet vermıssınızdır
    Kadran sapması denilen olay nedir?Neden sapsınki? Oda yanımda 80 ile gidiyordu bende ikimizinde hız sabitleyici açıktı hiç 81 oldugunu görmedim ama aramız gittikçe açılıyordu

    Alıntı sasuta Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    O aracın rüzgar tünelinden yararlanmış olması da unutulmamalı. Eğer o aracın önünde daha hızlı bir araç varsa onun yarattığı rüzgar tünelinde daha az sürtünme yaşayacağı için reelde senden daha fazla hızlanmış olacaktır.
    Evet bu olabilir belkide ama o sırada gözüm onun göstergesinde oldugu için önünde araç varmı yokmu bakmadım
    IMPOSSIBLE IS NOTHING

  15. #15
    G_TT_I - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2006
    Yaş
    41
    Şehir
    Driftwood
    Mesaj
    2.431
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    5 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Ancak ayni arabadan bitane kanka yapip yola cikip farkli hizlarda test yaparak bunu anlarsin,
    Gelisi gzl yolda denk gelerek boyle bir hesap yanlis cikar.

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •