Bu yağ konusunda acayip kulaktan dolma bilgilere sahip bir milletiz.
10w-40 olup tam sentetik olan bir ton yağ var
5w-30 olup yarı sentetik olanda bir sürü yağ var.
Viskoziteye göre sentetikliği belli olmaz, tamamiyle içerisindeki formule bağlıdır.
Hangi motor yağını koyarsan koy, doblo gibi bir arabayı 10.000 km götürür sorunsuz şekilde.
Tam sentetik yağın farkı daha uzun kilometre kullanılsa da içerisindeki film tabakası bitmez. Hem yüke/ısıya hemde zamana karşı daha dayanıklıdır. Bunu elle ya da gözle değil, laboratuvar analiz testinde öğrenebilirsiniz. 100 derecedeki viskozitesi incelmişse, içerisindeki silikon değeri artmışsa, içerisindeki TBN değeri %1 in altına inmişse o yağ bitmiştir. Bunun gibi pek çok parametre var.
Kullanılmış yağ için laboratuvar testi nasıl bir şeydir? Örneğin; rodajı bitmek üzere olan bir aracın test sonucu.
Yurt dışında motorunu yarışlara hazırlayan, rodaj yapan, piste çıkan, hatta motorunun kullandığı yağa uyumlu olup olmadığını merak eden insanlar bu şekilde öğrenilir. Bir problem varsa burada direk olarak gözükmektedir çünkü.
Konuyu açan arkadaşın arabasına 5w-40 koyulsaydı kışın daha iyi koruma sağlardı, ama Türkiye'nin batı illerinde yaşıyorsanız 10w-40 ile de bir problem yaratmayacaktır.
Dipnot: Tabi kullanılan yağ yarı sentetik ise, yağ değişim periyodunu kısaltmakta fayda var..