PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : lpg ve süpap aşınması....



ygtrn
20-04-2011, 12:11
arkadaşlar bildiğiniz üzere bu lpg araçların süpap ayarlarını bozuyor, normalde süpap ayarı çok büyük bir masraf veya iş değil ancak aracım subaru ve boxer motor olduğu için süpap ayarı yapılacağı sıra motorun komple inmesi gerekiyor ve büyük bir masraf çıkıyor....

bu süpap aşınmasının önüne nasıl geçebiliriz bir fikri olan varmı?

prins'in valve care diye bir süpap yağlama sistemi mevcut, bu ne derece etkili olur?
bir sonraki süpap ayarı sırasında süpapları komple yüksek ısıya dayanıklı süpaplarla değiştirmek sorunu kalıcı olarak çözermi?

bunlar dışında bu konu ile ilgili bilgisi olan arkadaşlar fikirlerini paylaşırlarsa sevinirim....

merruse
20-04-2011, 12:48
Süpapların aşınmasının nedeni enjeksiyon zamanının doğru olmaması. Onu düzelttirmeniz lazım. Normalde süpaplarınıza zarar gelmemesi gerekir.

Şöyle düşün. Krank 360 derece dönerken sen sadece bunun 180 derecelik kısmını hatta onunda küçücük bir bölümünü kullanabiliyorsun. Arabanın kendi ECU su emme süpapları açıldıktan hemen sonra püskürtme yapacak şekilde enjeksiyon zamanını hesaplıyor. Yani üst ölü nokta geldi, devir sayısıda şu olduğuna göre şu kadar zaman sonra benim bunu püskürtmem lazım ki, emme süpapları tam açıldığı anda püskürtme gerçekleşsin. Bunu yaparkende enjektör açılma zamanını falan hep default değerler üzerinden hesaplıyor.
Oysa sen ne yaptın? O gelen sinyali elektronik bir devreden daha geçirdin. Bunun sonucunda bir gecikme meydana geldi zaten. E buna ek olarak birde taktığım LPG enjektörleri en iyimser ihtimalle 2.5 ms falan açılma süresine sahip. Normalde arabanınki 1-1.5 ms nin üzerinde olmaz. Oradanda bir gecikme var, dolayısı ile optimum püskürtme zamanından epey gecikme sözkonusu. Süre değil zaman burada kastettiğim şey. Yani püskürtmenin başladığı an.
Yakıt olması gerekenden geç püskürtüldüğü için, yanmasüreside uzuyor ister istemez. Bu seferde overlap inde ötesinde egzost süpaplarının açılmaya başladığı noktada yanma bitmemiş olduğu için egzost süpaplarını ters yönde güç uyguluyorsun. Bu da er ya da geç süpap ayarlarının bozulmasına neden oluyor. Aynı zamanda egzost süpapları yanma bitmeden açıldığı için orta-uzun vadede süpap guidelarına ve süpapların kendisinde aşınmaya neden oluyor..
Bu yukarıda yazdıklarım sadece LPG için değil olması gerekenden daha uzun süreli enjektör kullanılan benzinli piggyback'li sistemlerde de oluyor.

Şimdi; sebebi ortaya koyduğumuza göre çözümüne gelelim.
1- Eğer LPG nin piggy sinde detay ayarlar var ise; ondan LPG zamanlamasını biraz geriye çektirmek.
2- "Mümkünse" OEM enjektörlerin açılma zamanına en yakın değerdeki LPG enjektörlerini bulup onu takmak ve kullanmak. (teorik olarak mümkün olsa da pratikte bu neredeyse imkansız.)
3- Daha büyük flowa sahip LPG enjektörü kullanıp, püskürtme süresini kısalmak sureti ile daha kısa zamanda daha fazla yakıt göndererek yanma zamanından kaybettiğimiz süreyi püskürtme süresini kısaltıp benzin ECU sundan da ateşlemeye biraz avans vererek yanmanın erken başlamasını sağlamak. Dolayısı ile daha erken sonlanmasını sağlamak. Ancak bunu yaptığında çakma benzin alırsan özellikle sıcak havalarda çatır çatır avans vurursun.

Kısacası çözümü var ama hem o kiti tanıyan bir usta bulman, yazılımını iyi bilen eğitim almış bir atolyeye gitmen lazım. Eğer zamanın müsait ise İzmit'e git, Honda Ali yi bul ( VW yetkili servisinin hemen yanı). Orada Kazım isminde bir adam var. Prins in eğitimlerinden daha yeni döndü. Burada yazdıklarımın çıktısınıda götür ve ona ver. O ne demek istediğimi anlar. Anlamazsa arar zaten. :) Gerekli software leri falanda var. Sana yardımcı olacaktır.

Şimdiden kolay gelsin.

merruse
20-04-2011, 12:49
Bu arada sorununuzu kökten çözün. Süpapları iyileştirmek falan yan yol arayışı sadece.

sulhi
20-04-2011, 12:55
çok iyi bi acıklama yiğit söliyim bu hafta subop yanan bi araba gelmiştı bize..lpg den dolayı..

Colin McRae
20-04-2011, 15:08
lpg li toyota da başıma gelen olay arabayı önden dik bir kaldırıma çıkarmak için zorladığımda gelen bir koku ve 2,3 km sonrada bir ses,sübapları yakmışız farkında olmadan,lpg li aracı bu şekilde bir anlık zorlamalar bile sübap yaktırabiliyor,çünki lpg nin ısısı benzine göre iki kat daha fazla,geçmiş olsun.

merruse
20-04-2011, 17:08
LPG nin ısısı daha yüksek ne demek?

maskaran
20-04-2011, 18:18
lpg egt yi %30 artıyor sıkıntı bundan mı kaynaklanıyor anlamış deilim . 99 astramız ver 04 vectramız var 5000 km de 1 litre eksiltiyor:(

timucintt
20-04-2011, 18:34
aşınma aynen merrusenin dediği gibi oluyor... bide şu var eski tip sistemlerdede mesela rastgele tek yerden gaz geliyordu... 4 odaya eşit gaz dağılmayıncada bide subab tepelerin panaırken arka kısmında gaz birikmesi gereksiz yere motorda vuruntulara sebeb olması hem diğer pistonların soğuk dönüyor olması hemide ateşleme yapan odada gereksiz ısınırken diğer gözler soğuk kalıncada gömlek zedelenmesi meydana gelmesi üst sıcak kısımlarında kapak gayd erimesi ve subab uzaması gibi can sıkıcı şeyler meydana gelebiliyor...

ygtrn
20-04-2011, 19:37
ben süpap aşınmasının yanma odasındaki artan ısıdan dolayı olduğunu sanıyordum yanılıyormuyum?

ygtrn
20-04-2011, 19:44
bu arada kullandığım enjektörlerin bilgisi burada mevcut...
http://www.prins.com.tr//icerik/17/19/Keihin-Enjektorleri.aspx

enjektörlerin hızı 1.25 milisaniyeymiş yani yeteri kadar hızlı :)

bendeki kit prins deiğil mtm ama aynı enjektörleri kullanıyorlar...

ygtrn
20-04-2011, 20:04
bu işlemi istanbulda yapabilecek birisi mevcutmu acaba?

internette mtm'nin programı mevcut, kabloyuda bişekilde buluruz, lpg ciye değilde adam akıllı bi tuner'a yaptırmak daha mantıklı olacaktır diye düşünüyorum....

Kadyr
20-04-2011, 20:09
Lpgye karsiyim dizel alirim daha iyi
Sahin vardi ne rolanti tutuyordu ne bisi arkadasta focus 2.0 var lpg taktirdi suanlik memnun ama yag eksiltme oluyor sanirim benzindekine gore fazla olarak

kadirsa
20-04-2011, 20:54
Burada şunu sormak istiyorum, yukarıdaki açıklamaya istinaden;

enjektörlü olmayan yani tabiri caizse eski tip LPG sistemlerinde bu zamanlama ile ilgili konulardan (enjektör süresi vs.) doğan sorunlar yaşanmaz diyebilir miyiz?

Bu sistemlerde tek sorun LPG yanmasıyla oluşan benzine göre daha yüksek ısı mıdır?

utkuselamoglu
20-04-2011, 21:02
lpg li araçları biraz daha avanslı çalıştırmak lazım.

merruse
20-04-2011, 23:15
ben süpap aşınmasının yanma odasındaki artan ısıdan dolayı olduğunu sanıyordum yanılıyormuyum?

Yanma odasının ısısının artma nedenine bakman lazım. Normalde yanmanın süpaplar tamamen kapalıyken gerçekleşmesi gerekir. O durumda da zaten süpap aşınmazki.

EGT nin artmasının nedeni yukarıda yazdığım şey. Egzost süapları açıldığı halde bile yanma devam ediyor. Dolayısı ile EGT yükselir. Doğal sonuç o.

Bu arada ben o web sayfasındaki veri için sizin kadar iyimser değilim. İyi araştırmak lazım. Ben 2-3 sene kadar önce prins in kullandığı tüm enjektörlerin datasheet lerini indirmiştim. Ve onların hiçbirisinde 1.2 ms gibi bir değer falan yoktu. Bulabilirsem direk link veririm.

Kadir bey Doğan derken karbüratörlü modelden bahsediyorsak zaten açılma süresi falan olamdığı için öyle bir dert sözkonusu değil. Eğer tek nokta ise zaten onlarda enjektör açılma zamanından daha temel problemleri var.

Adam gibi tuner derken? Kim uğraşır sence bununla? Tam olarak herşeyi ile vakıf olmadığı bir sistemin detaylarına girip uğraşmak falan fazla ütopik beklentiler..

ygtrn
20-04-2011, 23:32
bu bilgiler için çok teşekkür ederim, bi ara birşekilde kontrol ettirmeye çalışıcam....

ygtrn
21-04-2011, 23:47
peki bu lpg yanmasını hızlandırmak için burada yazılanlara ek olarak ateşlemeyide güçlendirmek fayda sağlarmı acaba? mesela aracımın oem bobinini sti bobin ile değiştirmek, performans buji kabloları kullanmak ateşlemeye stabilizer bağlamak vs vs gibi şeyler?

khan
22-04-2011, 01:14
Yapilan aciklamalar dogru ama esas nedenler sunlardir,

1- lpg yi sivi halden gaz hale gecirmek icin radyator suyundan gecirme esnasinda yaklasik 85-90 derece isida aninda genlestirirsiniz, gaz hale geciste ortaya cikan eksili dereceler aninda 70+ derecelere gelir ve siz iceriye 70 derece civarinda gaz puskurtursunuz ki normal karisimda benzin enjeksiyonu merrusenin dedigi gibi emme valveleri kapaliyken baslar ve valve in arkasini bir mikatar da olsa hem yaglar, benzinin icindeki katkilar sayesinde, hemde sogutur, fakat su an kullanilan lpg sistemleri, gas lpg kullanirken kaybettiginiz yakitin sogutucu ozelligini birde yuksek isida gaz puskurterek iyice zararli hale getiriyor. sonuc yuksek iat ye bagli emme valvelerinin arkalarinda asinma veya yuvalarda sikilasma.
2- yaglayici ozellik diye tabir edilen sey daha ziyade sogutmadir, butun sivilar gaz haline gecerken sogur ve sogutucu ozellik kazanir, eger lpg yi de su an birkac markanin uzerinde calistigi gibi sivi hale valve arkasinda ve onunde gecirirseniz valvelerde asinma olmaz.

cozum sivi enjeksiyon lpg sistemleri, su an TR de bildigim sadece Vialli sistemleri satiliyor Temsa bunyesinde.

Kaliteli lpg enjektorleri neredeyse yeni jenerasyon benzin enjektorleri kadar hizli ve beyinden gelen orjinal pulse witdh i simule ettigi icin merrusenin dedigi olay su an ki sistemlerde tam gecerli degil. 70 80 derece lpg degil benzinle bile devamli iat ile yuruseniz emme valvelerinde sorun yasarsiniz. Eger lpg veya benzinde egzoz valvelerinde sikinti goruluyorsa bu daha cok utkunun bahsettigi gibi avans veya isi kaynaklidir. Ozellikle turbo arabalarda lpg kullaniminda markadan markaya degismekle beraber fabrikadan gelen orjinal yazilimdaki avans degerleri lpgyi zamaninda tam olarak atesleyemiyebiliyor veya ark zayif gelebiliyor ve neticesinde yanma tam olarak egzoz valvi acilmadan hala devam ediyor oluyor, dolayisiyla egzoz valvelerinin arkasi gormemesi gereken ilk yuksek yanmanin isisini goruyor.

ygtrn
22-04-2011, 11:29
peki korhan abi benim aracımda bu avans ayarını yapmanın tek yolu yeni beyinmidir acaba? biliyorsun benim araç 99 beyine müdahale sözkonusu değil.... bunun yanısıra araçta fcd var bu cihaz bir nebzede olsa aracı avanslı çalıştırıyor peki avansı iyice arttırmak adına fcd'nin ayarını sonuna kadar açmamın bi sakıncası olurmu?

bunun dışında aracımın bobinini sti bobini ile değiştirme fikrine nasıl bakıyorsun? yanılmıyorsam bizim subaru forumunda gc8'lere uygulanabileceğinden bahsetmiştin....

cevabını bekliyorum çok teşekkürler....

kadirsa
23-04-2011, 02:14
Burada şunu sormak istiyorum, yukarıdaki açıklamaya istinaden;

enjektörlü olmayan yani tabiri caizse eski tip LPG sistemlerinde bu zamanlama ile ilgili konulardan (enjektör süresi vs.) doğan sorunlar yaşanmaz diyebilir miyiz?

Bu sistemlerde tek sorun LPG yanmasıyla oluşan benzine göre daha yüksek ısı mıdır?




.
.
.
.
Kadir bey Doğan derken karbüratörlü modelden bahsediyorsak zaten açılma süresi falan olamdığı için öyle bir dert sözkonusu değil. Eğer tek nokta ise zaten onlarda enjektör açılma zamanından daha temel problemleri var.

Adam gibi tuner derken? Kim uğraşır sence bununla? Tam olarak herşeyi ile vakıf olmadığı bir sistemin detaylarına girip uğraşmak falan fazla ütopik beklentiler..

Burada cümlenin akışında kullandığım "doğan" kelimesi yanlış anlaşılmış ama olsun ben arada cevabımı almış oldum ;) Bilgiler için teşekkürler.

khan
23-04-2011, 02:36
Yigit fcd nin avans ile hicbir iliskisi yok sadece map sensorunu yaniltarak aracin orjinal yazilimindaki boost limitini gorup benzini kesmesini engelleyen bir cihaz, uzerindeki ayar sadece beyne ariza lambasi yakmamasi ve kesmemesi icin kac volt gidecegini ayarlamaya yarar yani onu kurcalamana gerek yok.

bence atesleme sikintisi cekmiyorsan bobin degistirmek veya guclendirmek herhangi bir faydada saglamaz, eger ki lpgden kaynakli kisa surede sorun yasamak istemiyorsan ya lpg ile gazlama yada sivi lpg sistemine gec, ben kendi foresterimda sivi lpg ve daha sonrasinda tr de satilmayan ama yurtdisinda kullanilan saf propan deniycem:) bizdekiler sadece %40 propan uzeri baska katkilar.

ygtrn
23-04-2011, 02:47
başta araştırmıştım ben zaten bu sıvı lpg işini ama o kitin benim aracı yürütecek kapasitede enjektörleri olmadığından vazgeçtim.... standart haline yeterli olduğunsöylediler ama aracı biraz güçlendirmenin sıkıntı olacağını söylediler.....

e benim araç td04 ile 1.1 barda yürüyor sıkıntı yaşayacağım içten bile değil.....

elpadre
23-04-2011, 07:01
lpg segmanlarada zarar veriyor mınıcık delıkler acıyor ve delıyor segmanlar