Orijinalini görmek için tıklayınız : gokart aracı projesi motor seçimi
Katilmayi dusundugumuz bir organizasyona hazırlamaya çalıştığımız aracımız için max 600 cc lik motora ihtiyacımız var. Genel olarak, hem güç hem tork anlamında ihtiyacımızı karşılayabileceğini düşündüğümüz racing tarzı motosikletlerde bulunan motorlardan birini seçeceğiz;
1) güç olarak hangisi işimizi daha iyi görür? (elbette hepsi çok güçlü ama fikrimiz olsun diye soruyorum)
2) hangisini daha ucuz ve kolay bir şekilde bulabiliriz?
3) yedek parça da gerekebileceğiniz göz önünde bulundurursak hangisi bizim için daha iyi bir seçenek olur?
4) ayrıca bu motorların(engine) ağırlıklarını nereden bulabilirim?
hangisi hangisi diye sordum ama seçenek yok ortada :) dediğim gibi şartım max 610 cc, kawasaki olur yamaha olur honda olur suzuki olur vs vs..
tavsiyelerinizi bekliyorum :)
editlendi
M_PROJECT
11-11-2013, 21:27
illa benzinli mi olacak ?
Hondanin parcalarini daha kolay bulabilirsiniz 600rr
illa benzinli mi olacak ?
araç elektrikli de olabilir ama maliyet olarak daha uzak bir ihtimal
M_PROJECT
11-11-2013, 21:41
araç elektrikli de olabilir ama maliyet olarak daha uzak bir ihtimal
butce nedir ?
neden 125lik motor düşünmüyosunuz ?
hem kontrol
hem ağırlık
vs yonunden daha uygun olmaz mı ?
600lük motoru koycaksınız ,sürücü oturcak lastikler fırdöndü olcak ttunmicak ki araç(bence)
benim aklıma bitek bunlar geldi öneri değil belki motor olarak ama kolay gelsin
Youtube da 600 lük konulmuş pek çok gokart var ama insan gibi gidenini görmedim :D güç fazla geliyo. Projenizde motordan çok şanzıman zorlayacaktır bence. Debriyajı vitesi yerleştirmek zor olabilir, otomatik şanzıman daha kullanışlı olur diye düşünüyorum :)
butce nedir ?
bütçe belli değil :) öncelikle kendimize yol haritası çizmeye çalışıyoruz, aracı elektrikli yapacak olsak bize avantajları ne olur o konuda pek fikrimiz yok, maliyetin ve toplam ağırlığın artacağını düşünüyorum eksi olarak. bataryası sıkıntı olur gibi geliyor bana
600cc bi motor bence gokart aracina cok fazla gelicektir tutunmasi zor olacaktir. Ayrica 600cc nin verdigi tum gucude kullanmaniza imkan saglamayacaktir bu durum. Yada 200 kiloluk bi arkadasiniz olacak o kullanacak araci ancak bu yontemle bi nebze yolda kalir arac. Bide sanzuman manuel olacagi icin kullanimi gayet cetrefilli olacak.
Tavsiyem 250cc otomatik sanzuman bi Honda motoru tercih edilebilir.
M_PROJECT
11-11-2013, 21:49
bütçe belli değil :) bulacağımız sponsorlara bağlı, öncelikle kendimize yol haritası çizmeye çalışıyoruz, aracı elektrikli yapacak olsak bize avantajları ne olur o konuda pek fikrimiz yok, maliyetin ve toplam ağırlığın artacağını düşünüyorum eksi olarak. bataryası sıkıntı olur gibi geliyor bana
li ion kullanirsan cok bi agirlik soz konusu degil, sase ve yuruyen varsa 4 5 bine bitiyor . ankarada isen parca konusunda yardimci olabilirim , malzeme , sase tedarik konusunda . 600cc cok ciddi kullanmasi zor bir hal almasina sebep olur , dusuk hacim yuksek torklu bisiler bulman lazim . elektrikli motor bu yuzden cok ideal . fork lift motorlari uydurabilirsin , araba akusu ile bile yapilan projeler var . siz bence once sase ve yuruyen alin ( motorsuz bir kart ) sonra ustunde deneme yanilma yaparsiniz .
neden 125lik motor düşünmüyosunuz ?
hem kontrol
hem ağırlık
vs yonunden daha uygun olmaz mı ?
600lük motoru koycaksınız ,sürücü oturcak lastikler fırdöndü olcak ttunmicak ki araç(bence)
benim aklıma bitek bunlar geldi öneri değil belki motor olarak ama kolay gelsin
orda da işin içine mühendislik giriyor galiba :)
gokart aracı derken benzetme amaçlı kullanmıştım, daha komplike mühendislik içeren güzel örnekleri (tasarım olarak) var mesela ;
http://www.formula-hybrid.org/images/2012-kansas.jpg
o zmn önce ne yapıcagınıza karar verin bence
go kart mı
f3 mü
custom proje olarak herbirşeyin karışımı mı ?
jantlar ne olucak
lastikler kaç inç ?
aero tasarımı herhangi bir test(ruzgar tuneli) sokulmadan mı olucak,ya da benzetme yoluyla mı
yoksa aksaraydan DTM kanat alınıp revize edilerek mi vsvs diye gider.
Siz ne yapıcağınızı bilmiyorsunuz fikir istiyosunuz bence .
Go kart tarzı denilip f3 benzeri araba koydun ona istinaen bu yazım.
Go kart benzeri diyince benim aklıma en kötü ihtimalle uzun ve geniş şaşi gene gokart arabası geldi
E hadi üstü giydirilmiş hali gelsin oda ok.E kanatlar nerden çıktı şimdi,e lastik ölçüleri jant ölçüleride büyüdü..
li ion kullanirsan cok bi agirlik soz konusu degil, sase ve yuruyen varsa 4 5 bine bitiyor . ankarada isen parca konusunda yardimci olabilirim , malzeme , sase tedarik konusunda . 600cc cok ciddi kullanmasi zor bir hal almasina sebep olur , dusuk hacim yuksek torklu bisiler bulman lazim . elektrikli motor bu yuzden cok ideal . fork lift motorlari uydurabilirsin , araba akusu ile bile yapilan projeler var . siz bence once sase ve yuruyen alin ( motorsuz bir kart ) sonra ustunde deneme yanilma yaparsiniz .
ankaradayım, proje henüz karar aşamasında zaten, illa benzinli olacak diye bir kaide yok tabiki tavsiyelerinizi gruba ileteceğim, teşekkür ederim.
ayrıca toplam ağırlık olarak tahminen 250 kg civarı olacak (örneklerinden yola çıkarak söylüyorum) bir araçtan bahsediyorum. elektrik motorunun gücünün yeterli seviyede olması gerekiyor, sonuçta süre de çıkartmamız gerekiyor. o yüzden maximum hacim sınırına daha yakın bi şeyler seçmeyi düşündük.
o zmn önce ne yapıcagınıza karar verin bence
go kart mı
f3 mü
custom proje olarak herbirşeyin karışımı mı ?
jantlar ne olucak
lastikler kaç inç ?
aero tasarımı herhangi bir test(ruzgar tuneli) sokulmadan mı olucak,ya da benzetme yoluyla mı
yoksa aksaraydan DTM kanat alınıp revize edilerek mi vsvs diye gider.
Siz ne yapıcağınızı bilmiyorsunuz fikir istiyosunuz bence .
Go kart tarzı denilip f3 benzeri araba koydun ona istinaen bu yazım.
Go kart benzeri diyince benim aklıma en kötü ihtimalle uzun ve geniş şaşi gene gokart arabası geldi
E hadi üstü giydirilmiş hali gelsin oda ok.E kanatlar nerden çıktı şimdi,e lastik ölçüleri jant ölçüleride büyüdü..
abi çok haklısın hiç bunları düşünmeden yazdım valla :)
İzninle biraz detay vereyim, yapacakları araç fsae standartlarında olacak. (fsae formula 3 civarı bişey oluyor. lise ve üniversite öğrencileri tarafından katılım yapılan uluslar arası bir yarışma) kural olarakta zaten maksimum sınır 610cc.
Genelde 13" hoosier marka slick lastikler kullanılıyor. Tutunup tutunamamasını ona göre düşünün.
@fkocak en büyük sıkıntınız aktarma olacaktır. Tr'de aracı yapıp (yaptırıp :D ) aktarmayı düzene sokamadıkları için tanıtım alanlarında sadece olduğu yerde çalıştırıp gaz veren takımlar biliyorum :D
Aman diyim aktarmayı çözün..
Elektrikli araç içinde, motor olarak hub motor kullanabilirsiniz. Mitsuba yada adını şuan hatırlayamadığım bi marka daha var. (Saitem'e sorarsanız söylerler-sakarya üni.)
Batarya olarakta lityum ion, lityum polimer vs işinizi fazlasıyla görür. Arabada gani gani de yeriniz olur :D
Elektrik motorlu araçları küçük görmeyin 2013 tubitak formula g yarışlarını izleyin derim sitesinde mevcut istenirse linkte eklerim.
Öğrencilerin yapmasına karşın gerek hızlanma gerek son sürat olarak çokta zayıf değiller. Daha fazla hızlanmamalarının en büyük sebebi yarışmadaki güç sınırlandırması.
Ayrıca konuyu takipteyim
M_PROJECT
11-11-2013, 22:11
elektrik motorlarini goz ardi etme , heleki gokartta . 600cc yi kullanacak , sure cikartacak kadar iyi pilotaja sahip birini bulmaniz zor .
Electric kart: world record with Linde E1 - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=Wac1ofVYfd0)
İzninle biraz detay vereyim, yapacakları araç fsae standartlarında olacak. (fsae formula 3 civarı bişey oluyor. lise ve üniversite öğrencileri tarafından katılım yapılan uluslar arası bir yarışma) kural olarakta zaten maksimum sınır 610cc.
genelde lastik jant olarak 13" jant ve slick hoosier lastikler kullanılıyor. tutunup tutunamamasını ona göre düşünün işte.
@fkocak en büyük sıkıntınız aktarma olacaktır. Tr'de aracı yapıp(yaptırıp :D ) bitirip aktarmayı düzene sokamadıkları için tanıtım alanlarında sadece olduğu yerde çalıştırıp gaz veren takımlar biliyorum :D
aman diyim aktarmayı çözün..
elektrikli araç içinde, motor olarak hub motor kullanabilirsiniz. mitsuba yada adını şuan hatırlayamadığım bi marka daha var. (saitem'e sorarsanız söylerler-sakarya üni.)
batarya olarakta, lityum ion lityum polimer vs işinizi fazlasıyla görür, gani ganide yeriniz olur araba yapmak için :D
ayrıca konuyu takipteyim
öncelikle ilgin için teşekkür ederim evet anlatamadıklarımı anlatmışsın :)
hepsini kaydettim aklıma toplantılarda gruba ileteceğim
vtechasan
11-11-2013, 23:36
bu sene yıldız tekniktede aynı araçtan hazırlıyoruz 600cc olsa bile zaten 20mm gaz kelebeği kuralı var max 60hp lerde kalıyorsunuz zaten biz 600rr kullandık elektrikli kullanmak çok daha iyi yakıt hattı deposu vs birçok sınırlandırılmadan kurtuluyorsunuz zaten
bu sene yıldız tekniktede aynı araçtan hazırlıyoruz 600cc olsa bile zaten 20mm gaz kelebeği kuralı var max 60hp lerde kalıyorsunuz zaten biz 600rr kullandık elektrikli kullanmak çok daha iyi yakıt hattı deposu vs birçok sınırlandırılmadan kurtuluyorsunuz zaten
bilgilendirme için teşekkür ederim, kuralların yalnızca bir kısmını okuyabildim ve bundan haberim yoktu sınırlandırmlara konusunda bilgilerimizde baya eksik var zamanla öğreneceğiz inşallah.
mechanic
12-11-2013, 08:45
elektrik motorlarini goz ardi etme , heleki gokartta . 600cc yi kullanacak , sure cikartacak kadar iyi pilotaja sahip birini bulmaniz zor .
Electric kart: world record with Linde E1 - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=Wac1ofVYfd0)
:eek: abo! ne kadar kolay görünüyor yapması değil mi... ama çok güzel bir örnek..
onurgoyunc
12-11-2013, 09:11
Bizim okul takımı Honda CBR 600 RR PC40 (69/94 kW/PS) kullanıyor
63owen63
12-11-2013, 09:32
Benim de öğrencilerle katılmayı düşündügüm bir proje, ama planladıgımız bir tarih yok, zihinsel tasarı halinde diyelim, ama biz kesinlikle elektrik motoru kullanacagız hatta bazı başka farklılıklarda kullanacagız. Başarılar :)
arkadaşlar bu projeye katılmak için şartlar nedir?
dragon07
12-11-2013, 09:35
ben 2006 yılında yapmıstım bu projeyi resimleri evdeki pcmde
biz hondanın polis motorlarından kullanmıstık 600lük.
Benim de öğrencilerle katılmayı düşündügüm bir proje, ama planladıgımız bir tarih yok, zihinsel tasarı halinde diyelim, ama biz kesinlikle elektrik motoru kullanacagız hatta bazı başka farklılıklarda kullanacagız. Başarılar :)
Abi 'başka farklılıklar' kısmını kurallarla bir karşılaştırırsanız sizin için daha iyi olur :) Şimdiden yasaklanmış olma ihtimali yüksek çünkü :(
Elektirik motorlusunu yapmak gerçekten daha az uğraştırıcı :icon_tup:
arkadaşlar bu projeye katılmak için şartlar nedir?
İlk olarak öğrenci olmak ya da en fazla 6-8 ay içinde mezun olmuş olmak. (yarışmaya katılınacak yıl için, genelde 1yıl araba yapılıp ertesi yıl yarışmaya katılıyor Türkiyedeki takımlar)
2.olarak kendi okulunda yada diğer okullardan herhangi birinin takımına katılabilmek.
Takıma katılmak içinde genelde mühendislik fakültesinden olmak gerekiyor..
63owen63
12-11-2013, 10:13
Bizim farklılıklarımız kafaya oynamak, bizi ileriye götürecek şeyler degil aslında,daha aktivist ekolojik kaygılar diyelim, renk katmayı düşünüyoruz , sıralama kaygımız yok ,teşekkür ederim:)
herşey tamamda mühendislik olayı olmadı :/ çok isterdim böyle bir projede yer almak
Bizim okul takımı Honda CBR 600 RR PC40 (69/94 kW/PS) kullanıyor
son 600 rr kasasında kullanılan motor mu bu ? pc40 ı 119-120 hp olarak buldum hep araştırırken
elektrik motorlarini goz ardi etme , heleki gokartta . 600cc yi kullanacak , sure cikartacak kadar iyi pilotaja sahip birini bulmaniz zor .
Electric kart: world record with Linde E1 - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=Wac1ofVYfd0)
şundan yapan olsa da buralarda bir tur da biz atsak :D
Anca 9 hp go-kart sürüyoruz :(
131mirafiori
12-11-2013, 14:19
Uludağ üniversitesi öğrencileri yapmıştı 1 yada 2 sene önce böyle bir şeydi tipi fakat yerinde durmuyordu ağırlık olmadığından :)
Öğrenciler formula aracı yaptı - Sayfa 6 - Sabah - Galeri - Otomobil - 12 Kasım 2013 (http://www.sabah.com.tr/multimedya/galeri/otomobil/ogrenciler-formula-araci-yapti?albumId=42948&tc=6&page=6)
elektrik motorlarini goz ardi etme , heleki gokartta . 600cc yi kullanacak , sure cikartacak kadar iyi pilotaja sahip birini bulmaniz zor .
Electric kart: world record with Linde E1 - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=Wac1ofVYfd0)
Birde kaça mal olmuş söyleselerdi......
serkanokan
12-11-2013, 14:30
Hangi okuldasin?
M_PROJECT
12-11-2013, 14:37
Birde kaça mal olmuş söyleselerdi......
yuruyen halde gokart 2bin tl gibi paralara bulunuyor , 3 4 bine de bu halde olmasa da yurur sekilde forklift motorlu sekilde gayet keyifli binilebilir bir hal alabiliyor .
fantezi degil yani 2 3 kisi birlesip yapilabilinir , benim suan ustunde oldugum bir proje :)
yuruyen halde gokart 2bin tl gibi paralara bulunuyor , 3 4 bine de bu halde olmasa da yurur sekilde forklift motorlu sekilde gayet keyifli binilebilir bir hal alabiliyor .
fantezi degil yani 2 3 kisi birlesip yapilabilinir , benim suan ustunde oldugum bir proje :)
Basit hesap ile:
75 kw bir servo motor ......... 3000 euro (tahmini)
Sürücü motorun önerdiğini almak zorunda olduğun için en az 1000 euro dur.
bunları kontrol etmek için endüstriyel bir pc 500 euro.
lisanslar 200 euro
kablolar 150 euro
pil gerekecek ve invertör. 1500 euro da bunlar tutsa
gaz mekanizması vs vs (çünkü araç yavaşta gidebilmeli ) filmdeki hep tam gaz
toplam:6350 yaklaşık . bunun üzerine çıkması muhtemel.
sonuç sıfırdan itibaren elde olan 75 kw lik bir güç
4000 dev/dk dönen motor hesaplamıştım. ona göre aktarma ile güzel bir sürat. kokusuz ve patırtısız sürüş.
sponsor varsa bu şekli denemek daha kolay. öbür türlü çok fazla kablo ve boru vs olacak
M_PROJECT
12-11-2013, 15:11
Basit hesap ile:
75 kw bir servo motor ......... 3000 euro (tahmini)
Sürücü motorun önerdiğini almak zorunda olduğun için en az 1000 euro dur.
bunları kontrol etmek için endüstriyel bir pc 500 euro.
lisanslar 200 euro
kablolar 150 euro
pil gerekecek ve invertör. 1500 euro da bunlar tutsa
gaz mekanizması vs vs (çünkü araç yavaşta gidebilmeli ) filmdeki hep tam gaz
toplam:6350 yaklaşık . bunun üzerine çıkması muhtemel.
sonuç sıfırdan itibaren elde olan 75 kw lik bir güç
4000 dev/dk dönen motor hesaplamıştım. ona göre aktarma ile güzel bir sürat. kokusuz ve patırtısız sürüş.
sponsor varsa bu şekli denemek daha kolay. öbür türlü çok fazla kablo ve boru vs olacak
ornek cok maliyet kirpilabilinir , kaliteli olsun istersek bu yazdiginiz paralar cikiyor ortaya . olmayacak sey degil. hacettepe uni den yapanlar olmus suan ankarada armada nin altindaki gokartta bir tane mevcut .
İTÜ de elektrikli J9 vardı. Sürücüsüne acaip bir para vermişlerdi. Bu tür teknolojiler pahalı ama çok daha kullanışlı.
O tür ucuza mal olan araçlarda deviri ayarlayabildiğinizi zannetmiyorum. Akımı verdiğiniz anda tam gaz olması lazım.
onurgoyunc
12-11-2013, 16:11
herşey tamamda mühendislik olayı olmadı :/ çok isterdim böyle bir projede yer almak
Mühendis dışı katılımda olabilir. Pazarlama, sponsor vs için yardımcı olabilirsiniz
son 600 rr kasasında kullanılan motor mu bu ? pc40 ı 119-120 hp olarak buldum hep araştırırken
Bende baktım son kasanın kodu pc40mış, büyük olasılıkla ya beygiri yada kodu yanlış girilmiş. Önümüzdeki hafta takım danışmanıyla konuşup bilgi veririm
Atladığınız bir konu. Servo motorlar ile içten yanmalı motorlar arası Torkta dağlar kadar fark vardır. 75 kw servonun torku yaklaşık 500NM dir. Gerek varmı?? tabiki yok.
Ayrıca inverter zaten ekleniyorsa; inverter üzerinden istendiği şekilde sürülebilir motor. Hatta siz nekadar geri bildirim elemanı eklerseniz okadarda mükemmel bir araç üretirsiniz.
Bende baktım son kasanın kodu pc40mış, büyük olasılıkla ya beygiri yada kodu yanlış girilmiş. Önümüzdeki hafta takım danışmanıyla konuşup bilgi veririm
tamam teşekkür ederim, ayrıca şunun için sordum o soruyu; gaz kelebeği kısıtlamasından dolayı 120 hp den 94 e mi düşüyor acaba dedim, önceki bir mesajda 60 hp alınıyor denmiş de..
Yarışın ayrıntılarını aktarırsanız tecrübelerimizi paylaşmak isterim.
Uzun bir süre endurans yarışındada bulundum.
serkanokan
12-11-2013, 17:12
Yaris uluslararasi bir organizasyon. Google a formula student yazdiginizda bulabilirsiniz. Telefondan baglandigim icin link kopyalayamadim.
edemirbas
12-11-2013, 17:15
Yarışlar ne kadar sürüyor bilmiyorum ama elektrikli motor alınan tork ve torkun alındığı devir aralığı avantaj sağlayacaktır ama araç zaten hafif olduğu için bu kadar yüksek bir tork fazla olur. Kuralları okumadım fakat endurans tarzı bir yarış olacaksa eğer elektrikli motor batarya azaldıkça performansta düşüş sergilemezmi?
Yarışın ayrıntılarını aktarırsanız tecrübelerimizi paylaşmak isterim.
Uzun bir süre endurans yarışındada bulundum.
galiba araç bir kaç farklı teste tabi tutulup puanlama yapılıyor ama hepsinin neler olduğunu ben bilmiyorum. endurance kısmı var onu biliyorum, acceleration var videolardan gördüğüm kadarıyla. ayrıca maliyet, aracın dengesi, ağırlık gibi kriterlere de bakılıyor olması lazım
Niye orjinal gokart rotex motor kullanmıyorsunuz? 32 hp lik bu prof motor buradaki birçok motordan çok ama çok daha verimli bu işte.
Yarışlar ne kadar sürüyor bilmiyorum ama elektrikli motor alınan tork ve torkun alındığı devir aralığı avantaj sağlayacaktır ama araç zaten hafif olduğu için bu kadar yüksek bir tork fazla olur. Kuralları okumadım fakat endurans tarzı bir yarış olacaksa eğer elektrikli motor batarya azaldıkça performansta düşüş sergilemezmi?
elektrik motorunda tereddüt ettiğim noktalardan biri de batarya ve aracı çok ağırlaştırmayacak boyutlardaki bir veya bir kaç bataryanın yarış süresince yetip yetmeyeceği. bende merak ediyorum bu sorunun cevabını
vtechasan
12-11-2013, 17:21
diyebilirimki motor seçimi kolay iş elektirk daha kolay iş şaşi aktarma ve elektronik kısımını düşünün.yapılan işlerin bi analizi verisi olması lazım.yapılan kaporta malzeme kalitesi verileri ortaya koymak mesele.birde işin yazılım kısmı tabiki
vtechasan
12-11-2013, 17:23
elektrik motorunda tereddüt ettiğim noktalardan biri de batarya ve aracı çok ağırlaştırmayacak boyutlardaki bir veya bir kaç bataryanın yarış süresince yetip yetmeyeceği. bende merak ediyorum bu sorunun cevabını
bence sen yarışın kurallarını tam olarak oku uzun bir parkurda mücadele etmiyorsunuz.zaten 120 km lıik hız sınırı var asıl puanlar yakıt tüketimi verimlilik sunum ortaya koyulan datalardan geliyor
Niye orjinal gokart rotex motor kullanmıyorsunuz? 32 hp lik bu prof motor buradaki birçok motordan çok ama çok daha verimli bu işte.
biraz inceledim herşeyiyle hazır halde de bulabiliriz bunu ama 32 hp yeterli olur mu ki
hahahahah valla siz dediniz dieli formula videolarını izliyorum. En iyisi bile 32 lik rotax yapmaz. Kaldıki rotax motor toplamda 30 kg anca vardır. Hemde çok rahat modlanabilir.
diyebilirimki motor seçimi kolay iş elektirk daha kolay iş şaşi aktarma ve elektronik kısımını düşünün.yapılan işlerin bi analizi verisi olması lazım.yapılan kaporta malzeme kalitesi verileri ortaya koymak mesele.birde işin yazılım kısmı tabiki
işin kolay kısmından başladık aslında, henüz araştırma aşamasındayız, mesela benzinli motor düşünürken elektriğe doğru kaymış durumdayım bu konu ve paylaşılan bilgiler sayesinde, motor seçimini yapıp (tabi öncesinde yarışın kısımlarını öğrenmemiz gerekiyor bunu da anladım) aktarma yı da halledip şasi-aerodinami kısmına geçmeyi düşünüyorum, tabi bu benim düşüncem, yoksa zaten aracın bölümleri ayrı gruplar tarafından ele alınıyor.
hahahahah valla siz dediniz dieli formula videolarını izliyorum. En iyisi bile 32 lik rotax yapmaz. Kaldıki rotax motor toplamda 30 kg anca vardır. Hemde çok rahat modlanabilir.
evet haklı olabilirsiniz power pack ile 29.2 kg yazıyor, düz mantık çalışıyor şu anda kafam :) değerlendiririm kesinlikle..
Bir diğer önerim ise. Şase olarakta TONY KART firmasından yararlanmanız. Sonuçta dünyada en hafif şaseyi onlar üretiyorlar. Tabiki siz değişiklik ve ekleme yapacaksınız ama fizik kuralları önüne geçilemeyeceğine göre, dünya nimetlerinden yararlanmak şart.
Bu işde birde sarfiyat önemli. ROTEX benim bildiğim kadarı ile ROTAX yakıtı oldukça fazla harcayan bir motor. Bu bahsi geçen motorlar iki zamanlı. 2000 li yılların başında TR ye girişi bile yasaklandı. Araç üzerinde. İnverter. DC akımı Ac ye çevirecek. Bununla motora hiç bir iş yaptıramazsınız. Ayrıca elektrik motorunda güç aralığı vs vs gibi değerlerin tartışılması doğru değil 1 dev/dk dan itibaren tüm gücünü verir.
Bu yarışlarda amaç tüketiminde az olması. Yoksa dayan benzini al gücü yürü kim tutar seni. Bizim burada elektrikli bisikletin motorları ile yaptılar. Çok da güzel gittiler. Bu amatörce yapılan bir iş servo motor kullanılacaksa iyi bir program ile verim alınabilir. bu araçlar viraj da alacak eğer benzinli ve küçük hacimli bir motor olursa hızlanmalarda problem olacaktır. Elektrikli vey hacmi büyük benzinli bir motor olursa bu tür problemler olmayacaktır.
Bu durumda en kolayı yapılmıştan örnek almak gibi geldi bana İTÜ nün J9 minibüsüne bir bakmanızı tavsiye ederim.
Bir diğer önerim ise. Şase olarakta TONY KART firmasından yararlanmanız. Sonuçta dünyada en hafif şaseyi onlar üretiyorlar. Tabiki siz değişiklik ve ekleme yapacaksınız ama fizik kuralları önüne geçilemeyeceğine göre, dünya nimetlerinden yararlanmak şart.
organizasyonun 160 sayfalık kurallar kitapçığı var ve kurallara uygun degil hazır haldeki şasi. kullandıkları malzemeleri kullanabiliriz ama kuralla çerçevesinde.
75 kw servo motorun ağırlığı hakkında birde yan ekipmanları ile olacak ağırlığı hakkında bilgi verirmisiniz kerim bey?
Tartışmak için söylemiyorum. Ben biliyorum, arkadaşlarda öğrenmek ister belki. Elektrikli araç projelerinde dahi koca araç 22kw ile hareket ettiriliyor. Yada otomotivde kullanılan elektrikli araçların ağırlığı ve elektrik motor gücü belli. 75 kw ile gokart olurmu? olmasına olurda efektif olurmu?
Bakın 1 devirdede yaklaşık aynı torku alırsın ız (vektörelde derler ama ben söyliyeyim yalan öle bişi yok) son devirdede. İşte ne güzel hız ayarlanıyor. Araç 30 km hızla gitsin ama 500nm motor çıkış gücü olsun sorun değil. Hatta avantaj. Yinede elektrikli motor prensibi için erken diyorum bende.
75 kw servo motorun ağırlığı hakkında birde yan ekipmanları ile olacak ağırlığı hakkında bilgi verirmisiniz kerim bey?
Tartışmak için söylemiyorum. Ben biliyorum, arkadaşlarda öğrenmek ister belki. Elektrikli araç projelerinde dahi koca araç 22kw ile hareket ettiriliyor. Yada otomotivde kullanılan elektrikli araçların ağırlığı ve elektrik motor gücü belli. 75 kw ile gokart olurmu? olmasına olurda efektif olurmu?
Bakın 1 devirdede yaklaşık aynı torku alırsın ız (vektörelde derler ama ben söyliyeyim yalan öle bişi yok) son devirdede. İşte ne güzel hız ayarlanıyor. Araç 30 km hızla gitsin ama 500nm motor çıkış gücü olsun sorun değil. Hatta avantaj. Yinede elektrikli motor prensibi için erken diyorum bende.
yani üreticiler bizleri kandırdı hahahahahahahhaha
torku 20nt/m olan motor 10 kg geliyor. Nereden mi biliyorum TARTTIM (Beckhoff marka)
otomasyon konusunda yaptığımız projeler ve ürettiğimiz simülatörlerden dolayı oldukça tecrübem var. Bu konu derin boğulmanızı istemem
size kolay gelsin
ROTAX ROTeX değil Avusturya malı bir motor üreticisidir. ve çok yakıt harcar
Üretici sizi kandırmıyor. Vektörel kullanımda her devirde yaklaşık aynı torku veriri diyor. Her katalokta zaten kaç devirle kaç devir atrasında torkun değiştiğini yinede veriyor niye gülüyorsunuzki. Ben zaten bu motorları ve ünitelerini satıyorum :D
Ben şaka yapmıyorumki. sadece 75 kw bir ünite çok çok çok çok kg. Yani go0karta nasıl koyulacak diyorum. Bunun invertörü var, bunun sensörleri var (onlar gerçe çok ağır olmaz) bunun bataryaları var vs vs vs. ton dan fazla ağırlık ile gokart yapılmazki yazık günah.
Konuyu görünce müptelası olduğum videoyu paylaşmak istedim.Yamaha R1 motoru takılmış bir GoKart aracı nasıl olurmuş izleyelim :rolleyes:
R1 Go Kart Passes a Cop (Proper GOPRO Editing, Link Below) - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=apd1KBjLV8k)
Üretici sizi kandırmıyor. Vektörel kullanımda her devirde yaklaşık aynı torku veriri diyor. Her katalokta zaten kaç devirle kaç devir atrasında torkun değiştiğini yinede veriyor niye gülüyorsunuzki. Ben zaten bu motorları ve ünitelerini satıyorum :D
Ben şaka yapmıyorumki. sadece 75 kw bir ünite çok çok çok çok kg. Yani go0karta nasıl koyulacak diyorum. Bunun invertörü var, bunun sensörleri var (onlar gerçe çok ağır olmaz) bunun bataryaları var vs vs vs. ton dan fazla ağırlık ile gokart yapılmazki yazık günah.
sen bildiğini yap tutan yok. bu kadar bilge birine söyleyecek söz bulamadım.
sen boyacı değilmiydin??
çok sektörde işletmem var. mesleki olaraksa doktorası olan mühendisim de, konu bu değil.
sadece önerdiğiniz sistemin torkunu? oluşacak sistemin toplam ağırlığını paylaşırsanız daha yardımcı olurdunuz arkadaşa. Yok rotax motorun çok yaktığından yakınıyorsunuz ya. Sizin sisteminiz çalışacakmış gibi önermişsiniz.
Teknil platformda herkes bildiği kadar yardımcı olmaya çalışır, herkes birbirinden birşey öğrenir.
sayın fkocak bu yarışma müthişmiş. açıocası 160sayfa olmasada olmazsa olmazlarını özetleyebilirsen çok güzel filirler üretebileceğimize eminim. yani ana kıstas ne? yakıtmı, zamanmı, maliyetmi vs hepsimi.
ufuksaracci
12-11-2013, 19:13
Sen boyacı değilmiydin demek sizce biraz ucuz olmamış mı ? Yanlış hatırlamıyorsam tartıştığınız kişi bir ara Celal Bayar Üniversitesi makine mühendisliğinde ders veriyordu. Burada genç arkadaşlara fikir veriyor kimseye çomak sokmuyor. Yanlışım varsa özür dilerim. Konuyu takipteyim
sayın fkocak bu yarışma müthişmiş. açıocası 160sayfa olmasada olmazsa olmazlarını özetleyebilirsen çok güzel filirler üretebileceğimize eminim. yani ana kıstas ne? yakıtmı, zamanmı, maliyetmi vs hepsimi.
kurallar dediğim gibi uzun yakın zaman içinde özeti elimize geçecek diye bekliyorum, hepsini okuma fırsatım olmadı. kıstas olarak;
güvenlik
maliyet
hızlanma
viraj kabiliyeti
dayanıklılık
yakıt tüketimi
olarak sıralanabilir.
önemli değil arkadaşlar. kerim bey ile dönem dönem takışıyoruz. tatlı_sert. esas konumuz bu formula student olayı gerçekten muhteşemmiş. yani çok güzel proje çıkar techten. hala öğrenci olan ve katılma hakkı olan arkadaşlara ortak takım yapakmı?
vtechasan
12-11-2013, 19:54
teaser
http://l1311.hizliresim.com/1h/d/uh0hg.jpg (http://bit.ly/c25MCx)
Videodaki arabanın web sitesi (http://linde-mh-emotion.com/en/technology.html) kullanılan ürünleri listelemişler..
75kw motora gerçekten gerek yok.. Her yaz Tübitak'ın yaptığı yarışmalarda 2kw batarya ve 5metrekare güneş paneline sahip araçların 80-90 km/h hız yapmalarını göz önüne alabilirsiniz.
(panellerde 2kw'dan daha az güç üretiyorlar diye biliyorum) Ve çokta kötü hızlanmıyorlarda. Yani diyeceğim o ki 75kw'lik bir motor intihara eş değer olabilir :)
Not takımlar genelde perm marka pmg 132 diye bir motor kullanıyorlar, 7.2kw
2013 yarışı (http://www.tubitak.gov.tr/tr/yarismalar/alternatif-enerjili-arac-yarislari/icerik-alternatif-enerjili-arac-yarislari-2013-videolari)
Bu işde birde sarfiyat önemli. ROTEX benim bildiğim kadarı ile ROTAX yakıtı oldukça fazla harcayan bir motor. Bu bahsi geçen motorlar iki zamanlı. 2000 li yılların başında TR ye girişi bile yasaklandı. Araç üzerinde. İnverter. DC akımı Ac ye çevirecek. Bununla motora hiç bir iş yaptıramazsınız. Ayrıca elektrik motorunda güç aralığı vs vs gibi değerlerin tartışılması doğru değil 1 dev/dk dan itibaren tüm gücünü verir.
Bu yarışlarda amaç tüketiminde az olması. Yoksa dayan benzini al gücü yürü kim tutar seni. Bizim burada elektrikli bisikletin motorları ile yaptılar. Çok da güzel gittiler. Bu amatörce yapılan bir iş servo motor kullanılacaksa iyi bir program ile verim alınabilir. bu araçlar viraj da alacak eğer benzinli ve küçük hacimli bir motor olursa hızlanmalarda problem olacaktır. Elektrikli vey hacmi büyük benzinli bir motor olursa bu tür problemler olmayacaktır.
Bu durumda en kolayı yapılmıştan örnek almak gibi geldi bana İTÜ nün J9 minibüsüne bir bakmanızı tavsiye ederim.
Evet abi, sarfiyatta önemli etkenlerden birisi. Dc motor kullanmak varken neden dc'yi ac'ye çevirelim ki abi?
Atladığınız bir konu. Servo motorlar ile içten yanmalı motorlar arası Torkta dağlar kadar fark vardır. 75 kw servonun torku yaklaşık 500NM dir. Gerek varmı?? tabiki yok.
Ayrıca inverter zaten ekleniyorsa; inverter üzerinden istendiği şekilde sürülebilir motor. Hatta siz nekadar geri bildirim elemanı eklerseniz okadarda mükemmel bir araç üretirsiniz.
Tago abinin de dediği gibi, direkt olarak sürücü ile kontrol edilebilir ki biz hali hazırda öyle yapıyoruz. Güç ayarlamasıda hiç sıkıntılı değil hem, sürücüye giden bir 3ayaklı pot kullanıyoruz, istediğimiz kadar güç vermiş oluyoruz motora. (ismi yanlış olabilir, reosta gibi bişey, lamba parlaklığını ayarlayanlar gibi.)
önemli değil arkadaşlar. kerim bey ile dönem dönem takışıyoruz. tatlı_sert. esas konumuz bu formula student olayı gerçekten muhteşemmiş. yani çok güzel proje çıkar techten. hala öğrenci olan ve katılma hakkı olan arkadaşlara ortak takım yapakmı?
sayın fkocak bu yarışma müthişmiş. açıocası 160sayfa olmasada olmazsa olmazlarını özetleyebilirsen çok güzel filirler üretebileceğimize eminim. yani ana kıstas ne? yakıtmı, zamanmı, maliyetmi vs hepsimi.
Alta nelere kaç puan verilerek birinciliğin belirlendiğini gösteren bir tablo ekliyorum abi. Özetle herşey etkili derece yapmada.. Ne zaman takım yapıyoz? :D
Bir diğer önerim ise. Şase olarakta TONY KART firmasından yararlanmanız. Sonuçta dünyada en hafif şaseyi onlar üretiyorlar. Tabiki siz değişiklik ve ekleme yapacaksınız ama fizik kuralları önüne geçilemeyeceğine göre, dünya nimetlerinden yararlanmak şart.
organizasyonun 160 sayfalık kurallar kitapçığı var ve büyük ihtimalle kurallara uygun olmayabilir hazır haldeki şasi. kullandıkları malzemeleri kullanabiliriz ama kuralla çerçevesinde.
Abi şase olarak hazır kullanmak yasak.. Hatta kurallarda yazana tam olarak uyulacak olsa, şaseyi gidip sanayide kaynattırmak bile yasak :D
biraz inceledim herşeyiyle hazır halde de bulabiliriz bunu ama 32 hp yeterli olur mu ki
motor gücünden önce kısıtlamalara uyup uymadığına bakarsanız daha iyi olur :) yakıt olarak ne kullanıyor? benzin mi ?
elektrik motorunda tereddüt ettiğim noktalardan biri de batarya ve aracı çok ağırlaştırmayacak boyutlardaki bir veya bir kaç bataryanın yarış süresince yetip yetmeyeceği. bende merak ediyorum bu sorunun cevabını
Yarışlar ne kadar sürüyor bilmiyorum ama elektrikli motor alınan tork ve torkun alındığı devir aralığı avantaj sağlayacaktır ama araç zaten hafif olduğu için bu kadar yüksek bir tork fazla olur. Kuralları okumadım fakat endurans tarzı bir yarış olacaksa eğer elektrikli motor batarya azaldıkça performansta düşüş sergilemezmi?
Sonuç olarak elektrikli araba yapıp benzinlilerle yarışmayacaksın, aşağı yukarı sen ne kullanıyorsan diğer takımlarda onları kullanıyor olacak :) Benim düşüncem lipo kullanman durumunda düşündüğün gibi bir ağırlık çıkmayacagı..
tamam teşekkür ederim, ayrıca şunun için sordum o soruyu; gaz kelebeği kısıtlamasından dolayı 120 hp den 94 e mi düşüyor acaba dedim, önceki bir mesajda 60 hp alınıyor denmiş de..
Söylenen hp değerlerine çokta fazla itimat etmiyorum ben. Dynoya çıkartıpta ölçüm yapıldığını sanmıyorum açıkçası :D
The following points are possible:
Static Events:
Sunum 75
Mühendislik tasarımı 150
Maliyet analizi 100
Dynamic Events
Hızlanma 75
Skid-Pad 50
Autocross 150
Tüketim 100
Dayanıklılık (endurance) 300
Toplam 1,000
Konu açmıştım bende, bu yıl bizdede 2015 yarışı için katılma gibi bir düşünce var. Takım işlerini oturtmaya çalışıyoruz
Kurallar listesi (http://students.sae.org/cds/formulaseries/rules/2014_fsae_rules.pdf)
ben forklifti sanki lego gibi yapmışlar ona yazmıştım. ucuz değil bu adamların yaptığı iş diye. yoksa al çin malı bisiklet motorlarını tak çok hafif bir tanade şase yap işin çözülsün.
not : ben bu işi bilmem etmem gördüğümü söyledim bizim üniversitede amatörce bunu yapıyorlar ve çokda başarılı oluyorlar. ona göre yorum yapın
abi kızmasaydın keşke ya, yanlış birşey söylediysem kusura bakma kasıtlı değildi..
Tekrarlıyor olucam ama, hoosier yada diğer markaların sae ölçülerine göre olan slick lastiklerinin fiyatları hakkında bilgisi olan varmı ?
63owen63
17-11-2013, 12:55
Çok keyifli konu, öğrencilerimle katılmayı çok isterim :P
elektrikli motor herhangi bir şekilde arıza çıkarsa ortada kalır mıyız? mümkünse ankarada veya yurt içinde yedek parça vs. malzemeleri temin edebileceğimiz tamir ettireceğimiz birileri var mıdır?
Guzel proje. Takimini ayarlayan herkes girmeli. Izmirde kurulacak bir takimda tarkan abiyle birlikte bende katilmak isterim.
P8LhDYWZXPw
oxford brooks racing endurance -2011 beyaz tulumlu pilotu izleyin :rolleyes:
beyazlı elemanı ızle demesen yarıda kapatırdım tın tın suruyor :D sanırım arabayı denıyırdu. beyaz tulumlu hakkını vermiş
Çok sağlam sürüyor, daha bi heveslendiriyor insanı
onurgoyunc
18-11-2013, 20:25
tamam teşekkür ederim, ayrıca şunun için sordum o soruyu; gaz kelebeği kısıtlamasından dolayı 120 hp den 94 e mi düşüyor acaba dedim, önceki bir mesajda 60 hp alınıyor denmiş de..
Dediginiz gibi kelebekten dolayi düsükmüs beygiri.
Sezonluk masraf 50.000€ ya geliyormus, 20.000 ini bizim okul karsiliyormus. En düsük bütceleri takimlardanmisiz :)
Elektrikli motor kullanmamanin sebebi icten yanmali motorlarda daha tecbeli olmalariymis. Su an okulda elektrikli arac gelisimine katki icin projeler yapiliyorve yeni bölüm acildi, dönülecektir ama daha zamani var
Zamanim olsa takima girmek istiyorum, yapilabileceklerimde var ama cok yogunum :(
Takimin sitesi:
Hochschule Ravensburg-Weingarten > Einrichtung Formula Student > Aktuelles (http://formulastudent.hs-weingarten.de/aktuelles)
"Fahrzeuge" yi tiklayip gecmiste kullanilmis araclarin teknik bilgilerini bulabilirsiniz
Dediginiz gibi kelebekten dolayi düsükmüs beygiri.
Sezonluk masraf 50.000€ ya geliyormus, 20.000 ini bizim okul karsiliyormus. En düsük bütceleri takimlardanmisiz :)
Elektrikli motor kullanmamanin sebebi icten yanmali motorlarda daha tecbeli olmalariymis. Su an okulda elektrikli arac gelisimine katki icin projeler yapiliyorve yeni bölüm acildi, dönülecektir ama daha zamani var
Zamanim olsa takima girmek istiyorum, yapilabileceklerimde var ama cok yogunum :(
Takimin sitesi:
Hochschule Ravensburg-Weingarten > Einrichtung Formula Student > Aktuelles (http://formulastudent.hs-weingarten.de/aktuelles)
"Fahrzeuge" yi tiklayip gecmiste kullanilmis araclarin teknik bilgilerini bulabilirsiniz
çok teşekkür ederim
600 luk motoru takın da deneyek :D
600 luk motoru takın da deneyek :D
0-100 anahtarına o zaman :D
Abiler kardeşler, önümüzdeki hafta önce bölüm başkanına sonra rektöre sunum yapacagız. Olurlarını alabilirsek takımı tam olarak kurup işlere başlayacağız. Dün profların biriyle görüştük, yapacağınız sunumda hangi parçayı neden kullanacağınızı yaklaşık fiyatlarını vs açıkça belirtin. Hocanızı bu işin gerçekten peşinde olduğunuza inandırın dedi.
Şimdi bir yardım isteyeceğim, mesela hemen herkes cbr 600rr kullanıyor bunun nedeni nedir ? Aşağı yukarı maliyeti nedir bu motorun? Onun dışında lastikleri nerelerden nasıl temin ediyorsunuz? slick lastiklerin temini hakkında hiçbirşey bulamadım. Birde kullanılan coil-overlar'da olması gereken önemli birşey varmı ? aklıma gelenler şimdilik bunlar, aklıma gelen gelmeyen konularda yardımcı olursanız çok makbule geçer.
Şimdiden teşekkür ederim.
Abiler kardeşler, önümüzdeki hafta önce bölüm başkanına sonra rektöre sunum yapacagız. Olurlarını alabilirsek takımı tam olarak kurup işlere başlayacağız. Dün profların biriyle görüştük, yapacağınız sunumda hangi parçayı neden kullanacağınızı yaklaşık fiyatlarını vs açıkça belirtin. Hocanızı bu işin gerçekten peşinde olduğunuza inandırın dedi.
Şimdi bir yardım isteyeceğim, mesela hemen herkes cbr 600rr kullanıyor bunun nedeni nedir ? Aşağı yukarı maliyeti nedir bu motorun? Onun dışında lastikleri nerelerden nasıl temin ediyorsunuz? slick lastiklerin temini hakkında hiçbirşey bulamadım. Birde kullanılan coil-overlar'da olması gereken önemli birşey varmı ? aklıma gelenler şimdilik bunlar, aklıma gelen gelmeyen konularda yardımcı olursanız çok makbule geçer.
Şimdiden teşekkür ederim.
CBR 600 kullanılmasının sebebi yurt dışında, özellikle Amerika'da yıllardır en rahat, en ucuza bulunan motor olmasından kaynaklanıyor. Ki bu FSAE, Amerika'da ciddi sektör :) Bu yüzden Honda uyumlu parçalar daha çok, daha ucuz vs. Bu sebepten bu popülarite Avrupa'ya da yayılmıştır diye düşünüyorum.
Maliyet konusu sürpriz yumurta. Sahibinden, forumlar, tanıdık motosiklet servisi vs. gibi yerlerden komple motor denk getirmek büyük şans işi. Sahibindende bir ara 3-4 bin TL gibi fiyatlara komple motor vardı, ama tesisatlar yoktu sanırım. Bulabilirseniz çalışır haldeki bir motoru elektrik su vs. bütün tesisatlarıyla birlikte alın. Gerçi elektrik tesisatını da, su tesisatını da baştan yapacaksınız, ama en azından elinizdeki parçaların bir kısmını arabaya uydurabilirsiniz belki.
Lastikleri biz Hoosier'dan almıştık. Fiyatı yanlış hatırlamıyorsam 150-200 dolar/adet gibi bir şeydi (Tabii 5 sene önce). Direk buraya gönderiyorlar, ama tutar ve miktar fazla olduğu için bir gümrükçüyle (varsa okulun gümrükçüsüyle) halletmenizi tavsiye ederim. Biz öyle yapmıştık.
Amortisörleri FSAE forumlarını araştırıp genellikle kullanılan modeller arasından seçebilirsiniz. Zaten her halükarda o da yurt dışından gelecek. Biz AVO kullanmıştık. Tabii speclerine de dikkat edin :) Süspansiyona gelecek yükleri, ağırlık hedefinize göre kabataslak hesaplayın, o ağırlıklardaki takımlar hangi speclerdeki malı kullanmışlar inceleyin, ona göre seçin. Ama bir detay, alırken yaylarla birlikte set olarak satılanlardan alın, ve birkaç set de (yumuşak-sert vs.) yay alın. Biz öyle yapmadık, yayları burada sardırdık. Hem hatır-gönül 3 set yay sardırmak için aylar geçti, hem de yaylar bir süre sonra kapanmaya başladı.
Fren konusu da önemli. Biz Honda CBF 150'nin ön disklerini kullanmıştık. Ama kaliperleri, master cylinder'ları ve brake bias bar'ı yurt dışından kaliteli bir markadan alın, fren hesaplarını da düzgün yapın. Bizim araba durmuyordu :D
Ha bu arada, bu yarışın sadece araba yapmaktan ibaret olmadığını farkındasındır sanırım :D Bir organizasyon grubu mutlaka olsun takımda. Çünkü yazılacak bir sürü rapor var. Yarışa gidince yapmanız gereken sunumlar var. Biz sadece Cost Report için 6 kişi 1 hafta aralıksız sabahladık, 1000 küsur sayfa, aklımız çıktı. Artı, siz arabayla mekanik işlerle uğraşırken birilerinin de belge teslimat tarihlerini ve hazırlanışlarını takip etmesi lazım, geç kalınca çok ciddi puan kırıyorlar. Zaten ilk yıl takımı olunca dynamic eventlarda iyi derece yapma ihtimali az, önemli puanlar gitmesin :)
Bir de, ağırlık hedefiniz en en en fazla 250 kg olsun. Bizim hedefimiz 300 kg olmasına rağmen araba 350 kg bitti :D Kabuk konusunu asla abartmayın, kural kitabında minimum ne istiyorsa onu yapın, en hafif şekilde halledin. Biz 2010'da yarışa gittiğimizde sonunda toplu fotoğraf çekimi vardı, takımın biri arabayı içinde pilotla birlikte 4 kişi süspansiyon kollarından tutarak havaya kaldırdı!
Başka bir soru olursa cevaplarım elimden geldiğince. Şimdiden kolay gelsin, bu iş çok zor iş :)
Aslında arabanın üretimini bu sezon yapıp yarışmaya önümüzdeki sezon katılmayı düşünüyoruz. Korkumuz hem araba maliyetinin hem ulaşım lojistik vsnin aynı yıl içerisinde boyumuzu aşması :( :)
Bu raporları vs araba biterken çektiğimiz video ve resimlerle gelecek sene hazırlamamızda bir sıkıntı olmuyordur sanıyorum ? yoksa oluyor mu?
Fren konusunu iyi oldu söylediğin, öne motorun kendi frenlerini arkayada elimizde olan bi fren takımını takarız yeter diye düşünüyorduk :D yetmezmiş
Biz sadece Cost Report için 6 kişi 1 hafta aralıksız sabahladık, 1000 küsur sayfa, aklımız çıktı.
İşte bunda gözüm korktu abi :) İlk başta söylediğim gibi yapabiliyor muyuz bu rapor işini?
Kabuk ve araç ağırlığı konusunda tecrübemiz var azda olsa abi, geçen sene 140 kilo hedefledik (hidromobil için) 134 kilo çıkarttık arabayı :D Kabukla ilgili kural varmı henüz göremedim, direkt sorayım, aliminyum sac gibi şeyler serbestmi ? Fibere göre avantajlı olur diye düşünüyorum..
Şimdiden sahibinden avına başladık zaten :D ucuz düzgün motor düşecekmi diye :D
Kabukla ilgili kurallar var tabii ki de, şu an hatırlamıyorum. Akşam yeni kural kitabını bir inceler yazarım tekrar.
Motosikletin kendi frenlerini ya jantın içine sığdıramayacaksınız, ya da jantla ve poryayla bağlantı sıkıntısı olacak, veya (kuvvetle muhtemel) ikisi birden :) O yüzden o seçeneği unutun.
Raporlar genellikle teknik zaten, öyle fotoğraf falan çekmek gerekmiyor(du). Ama şasi tasarımının birkaç render'ı falan gerekiyor, onları da çizim programından halledersin. Rapor formatlarını incelersen ne lazımmış net öğrenirsin, çok fazla rapor yok zaten. Raporların bazılarını katılacağın yarışın tarihine göre güncel hazırlarsın, bazılarını da aracı ya da testi yaparken hazırlar, kenara koyarsın.
Ancaaak, Impact Attenuator (darbe sönümleyici) zımbırtısı önemli. Onun raporunu gönderirken fiziksel olarak bir test yapmak zorundasın. Bir de yarışa gittiğinde, o testte kullandığın, darbeye maruz kalmış, ezilmiş parçayı da götürmek, jüriye göstermek zorundasın. Aklınızda olsun şimdiden, o zamanı geldiğinde çözülür.
Katılım konusuna gelince...
Öncelikle Amerika-Avustralya-Japonya vs uzak yarışları asla seçmeyin. Tamam gezmek görmek güzel de :) Biz 8 kişi Amerika'ya gittik, en ucuz biletlerle 20 bin tuttu gidiş gelişimiz (2010). Bir de bunun arabayı göndermesi var. 2 ay önceden gemiye verdik. Yanlış hatırlamıyorsam 5 bin gibi bir maliyeti vardı. Bir de oraya gidip arabayı açtığımızda, her yeri paslanmıştı. Nasıl bir gemiyle götürdülerse artık... Siz karayoluyla gidilebilecek Avrupa yarışlarına katılın, hem arabayı da tırla bedavaya bile gönderirsiniz sponsor bulabilirseniz.
İkinci olarak dediğin gibi eğer öyle bir imkanınız varsa arabayı bitirdikten sonra, yoksa arabanın o zamana biteceğinden ve sonrasında test yapacak vaktin kalacağından emin olarak bir yarışa kaydolun. Yarıştan önce mutlaka adam gibi test yapın. Mutlaka. Yarışa güvenilir-sağlam (gavurların tabiriyle "reliable") bir araçla gidin.
Avitas motorsport ve Control 2 bunları inceleyin. Hatta iş ciddi ise gidin proje konusunda destek isteyin.
Süspansiyona kw ve avo'dan bakarak 700€ gibi bir rakam çıkarttık (Tr fiyatı değil gümrükle kaç olursa artık bilmiyoruz) normalmidir ?
tulum olarak nasıl birşey istiyorlar? fia standartlarında yanmaz olanlardan mı yoksa bizim tübitak gibi tulum olsunda modundalarmı ? :D
Yook, bütün sürücü ekipmanları FIA homologasyonlu olacak. Çoraplar-balaklava vs. yanmaz Nomex malzemeden olacak. Homologasyonlar zaten kural kitabında yazıyor. Bence sen kural kitabını baştan sona sayfa sayfa oku, ondan sonra aklına takılanları sor :D
Fiyat konusuna bir şey diyemeyeceğim de, en azından 1 tane yedekli almanızı tavsiye ederim.
Bu arada mkerim beyin de dediği gibi, Avitaş çok ciddi işler yapıyor sessiz sessiz, destek isteyeni geri çevirmeyeceklerinden eminim ben de.
onurgoyunc
19-11-2013, 21:22
Kw v1 mi düsünüyorsunuz? Daha üst versiyonlari daha mantikli olmaz mi?
V1 değil, üst versiyonlardan bakıyoruz da o fiyatı Avo için yaklaşık yazmıştım, Kw'da araç araç ayırmış ölçü olarak hangisi uyar bilmiyorum onla ilgili bişey yazamadım. kuralları %100 okumamıştım en iyisi tam okuyup öyle başlayayım sorulara vs :D
Avitaş hakikaten ciddi çalışıyormuş, ilk defa duydum ismini ama sessiz ve derinden geliyorlarmış iletişime geçmek için not aldım, şunu şöyle yapın demeleri bile çok şey katar diye düşünüyorum.
Teşekkür ettim şimdiden :)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.